Är prov bästa sättet att lära sig?

28Jan11

Karin Bojas på DN har läst Science och försöker sig på att sammanfatta den senaste forskningen vad gäller inlärning. Hennes slutsats är:

Prov är kanske inte så kul, men de etsar fast kunskapen i hjärnan.

Andra bloggare hänger , men som vanligt när det gäller dagstidningars referat från vetenskapliga tidsskrifter gäller det att vara på sin vakt. Har forskarna verkligen kommit fram till det som Karin Bojas skriver?

När jag läser sammanfattningen från Science artikel tycker jag att Bojas grovt missförstått eller medvetet misstolkat texten:

Here, we show that practicing retrieval [min fetstil] produces greater gains in meaningful learning than elaborative studying with concept mapping. The advantage of retrieval practice generalized across texts identical to those commonly found in science education.

En av forskarena bakom studien utvecklar på psychorg.com:

”Our view is that learning is not about studying or getting knowledge ‘in memory,'” said Purdue psychology professor Jeffrey Karpicke, the lead investigator for the study that appears today in the journal Science. ”Learning is about retrieving. So it is important to make retrieval practice an integral part of the learning process.”

Det handlar alltså egentligen inte alls om att prov är det bästa sättet att lära sig på utan det som undersökningen kommit fram till är att de som läser en stund och sedan skriver ned från minnet vad de läst också är de som kommer ihåg det de har läst.

Men – och här är den viktigaste invändningen – att komma ihåg något på ett prov är långt ifrån samma sak som att man har lärt sig det. Har du goda minnestekniker kan du memorera väldigt alltifrån grundläggande fakta till komplicerade sammanhang. Jag har haft exempel på elever med nästintill fotografiskt minne som kunnat rabbla komplicerade passager från kurslitteraturen. Men det betyder inte alltid att de kan använda sig av dessa minnesfragment.

Ska jag lära mig alla Sveriges kungar från 1000-talet fram till idag är det säkert utmärkt att använda metoden som undersökningen förespråkar. Att läsa och sedan skriva ned från minnet och sedan läsa igen. Men till vilken nytta har jag lärt mig alla dessa kungar (och tre drottningar) om jag inte kan sätta dem i ett sammanhang?

 

One Response to “Är prov bästa sättet att lära sig?”

  1. 1 skagedal

    Fråga 1: Vad heter DN:s vetenskapsreporter i efternamn? 5 poäng.

    [förlåt, kunde inte låta bli!]


Kommentera

