Så mycket var den tydligheten värd

11Okt10

Jag som någonstans hoppats att jag hade hittat något hos Jan Björklund som jag tyckte bra om – att de nya kursplanerna skulle bli tydligare och inte handla så mycket om tolkningar hos enskilda lärare.

Men jag trodde tydligen för mycket på det som tidningarna rapporterade. För i den nya läroplan som skolministern presenterade idag skulle luddigheten bort och betygssättningen skulle blir mer likvärdig.

Jag exemplifierade med hur dagens betygsnivåer är luddiga.

Ta betygskriterierna för G respektive VG i Religionskunskap A:

Godkänt: Eleven analyserar texter, traditioner och uttrycksformer som belyser kristendomens /../ grundtankar.

Väl godkänt: Eleven analyserar kritiskt kristendomens /../ grundtankar, traditioner och uttryckssätt.

Här trodde jag någonstans att någon hade fattat att kriterierna måste bli tydligare, men som Christer Magister påpekar i en kommentar så blir den snarare ännu luddigare. Förslagen på betygsmål i religionskunskap år 9:

E= Redogöra för grundläggande drag inom kristendom, islam, judendom, buddism, hinduism och andra livsåskådningar

C= Redogöra för väsentliga drag inom kristendom, islam, judendom, buddism, hinduism och andra livsåskådningar

A= Redogöra för omfattande och centrala drag inom kristendom, islam, judendom, buddism, hinduism och andra livsåskådningar

Vad är skillnaden mellan att redogöra för grundläggande respektive väsentliga respektive omfattande och centrala drag?

Så trött jag blir.

Läs även andra bloggares åsikter om 

No Responses Yet to “Så mycket var den tydligheten värd”

  1. Kommentera

Kommentera

