Betygssättning i skolan kan aldrig bli rättvis

30Nov09

Vissa elever visar sina kunskaper bäst genom att skriva prov. Andra elever gör samma sak bäst genom att samtala med andra elever. En tredje grupp elever behöver ha enskilda samtal med lärare för att kunna visa samma kunskaper. Därför kommer centrala och standardiserade prov aldrig bli en bra grund för betygssättning. Vi får fortsätta att förlita oss på att lärare sätter betyg på eleverna.

Men så fort det är en lärare som ska sätta betyg så blir det också en subjektiv verksamhet. Lärare är människor som tar hänsyn till olika saker och de betygskriterier vi har i dagens skola öppnar upp för en subjektivitet i betygssättningen. Hur konkretiserar du t ex de här betygsmålen i Religionskunskap:

Eleven samtalar kring problemsituationer i vardagen och i yrkeslivet utifrån ett givet etiskt och moraliskt tänkesätt.

Eleven visar hur olika sätt att förhålla sig till olika livstolkningar medför konsekvenser för sättet att leva och handla.

Självklart går det att konkretisera. Tusentals lärare gör det varje dag i skolan. Dock blir de konkretiserade målen olika beroende på vilken lärare (eller vilket lärarlag). Därför kommer eleverna betyg påverkas av vilken lärare de har – något som Skolverket också har kommit fram till:

En viktig förklaring är troligen att lärare gör olika tolkningar av vad som krävs för ett visst betyg. I enkäter och intervjuer med lärare har framkommit att förutsättningarna för att sätta likvärdiga betyg är svåra.

Även om eleverna ska ha rätt att överpröva sin betyg (självklart!) och även om samarbetet mellan lärare kan bli bättre så kommer det alltid att finnas ett strukturellt problem med betygssättning. Just eftersom lärare är människor och människor är subjektiva.

Och vill vi ha en skola med betyg (vilket jag inte är säker på att jag vill) så får vi tyvärr acceptera att betygssättning förblir en subjektiv verksamhet.

Läs även andra bloggare om , , ,



One Response to “Betygssättning i skolan kan aldrig bli rättvis”

  1. 1 Kajsa Thunholm

    Hej! Här är länk till Skolverkets rapport ”Likvärdig betygsättning i gymnasieskolan” http://www.skolverket.se/publikationer?id=2286

    Mvh
    Kajsa Thunholm


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: