Utmärkt att även små barn får vaccinera sig

06Nov09

Som pappa till två barn (4,5 år och 2 år) har det aldrig varit något att fundera över. Självklart skall vi vaccinera oss. Riskerna för eventuella biverkningar är så oerhört mycket mindre än de (förvisso små) riskerna som finns med svininfluensan. Däremot har det varit jobbigt att bara ett av mina barn skulle få vaccinet.

Därför blir jag glad när jag läser att Läkemedelsverket snart kommer att ändra rekommendationerna och även låta barn under tre år ingå i den allmänna vaccineringen mot svininfluensa. Genom att även vaccinera små barn skyddar man inte bara dessa barn utan man kan även minska spridningen av influensan till andra grupper. Vilket såklart är utmärkt. Vilket flera bloggare (Hobab, Babiantuttar, Jenny, Malin och Barbafet) också tycker.

Läs även andra bloggare om , , , ,

4 Responses to “Utmärkt att även små barn får vaccinera sig”

  1. 1 Johan

    Jag hoppas för din och speciellt dina barns skull att vaccinet är ofarligt. Du bör ha i åtanke att vaccinet inte har genomgåtts några långtids studier. Det har troligen redan varit flera flera tusen som drabbats av svininfluensan, ca tre har dött, i stort sett har alla varit i riskgruppen. Barn dör i vanliga förkylningar också, faktiskt mycket fler än de som dör i svininfluensan, men man väljer att inte lyfta fram de fallen på samma sätt. Något annat du bör fundera på är att ”experterna” inte själva har någon aning om vaccinet kommer ge skydd om ett år, helt enkelt för att vaccinet inte testats i någon långtids studie, därav debatten en eller två sprutor. Det är mycket möjligt att vaccinet kan ge en ökad risk för tex cancer, ms, parkinson eller någon annan sjukdom.. Fast det lär vi ju först få reda på om något år, detta vaccin är inte alls testat över tid.. Man agerar lite försöks kanin när man tar det..

  2. 2 Johan

    http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf <– ganska intressant läsning

  3. Det är verkligen bra att små barn nu kan vaccineras. Även människor som har mycket kontakter med små barn kan redan nu bli vaccinerade i många landsting, bland annat i Västra Götaland. Sålunda har min fru och jag vaccinerat oss (hon fick ont i armen och jag fick en lätt släng av influensa, vilket visar att jag inte fick det i somras när jag umgicks flitigt med några bevisat sjuka) då vi ska hjälpa till med vårt nyfödda barnbarn i USA.

  4. Johan: Leif Arnold verkar vara urtypen för en rättshaverist och det är såklart en risk att ta vaccinet, men det är också en (större, anser jag) risk att inte ta vaccinet.


Kommentera

