Undervisningen varken kan eller ska standardiseras

04Nov09

Svenskt Näringsliv kommer idag med en spännande rapport om den svenska skolan. Huvuddragen presenteras på Svd-Opinion och syftet är att visa hur skolan fått mer pengar per elev de senaste åren. Därmed kan man – menar rapportförfattarna – inte hävda att det är resursbrist som ligger bakom de senaste årens sämre resultat i svensk skola.

Dock finns det flera saker att diskutera kring artikeln (och då inte främst att den kommer från en borgerlig organisation). För det första finns det andra undersökningar som pekar på det rakt motsatta. Professorn i nationalekonomi Peter Fredriksson och fil dr i samma ämne Björn Öckert (ur Ekonomisk Debatt som pdf) skriver:

Lärartätheten  i den  svenska grundskolan minskade  i  stort  sett under hela 1990-talet. Våra skattningar tyder på att elevernas studieprestationer minskade som en följd av detta.

Sedan är lärartäthet att synnerligen trubbigt begrepp att använda sig av. Att undervisa 25 motiverade elever i en Naturklass är en helt annan sak än att undervisa åtta skoltrötta elever på IV. På de 25 Natureleverna kan det räcka med en lärare, medan IV-eleverna kan behöva tre  lärare eftersom de behöver i princip individuell undervisning.

Dock tycker jag att uppgiften som cirkulerat i flera referat från artikeln att ”varje lärare undervisar i snitt 12 elever” känns synnerligen märklig. Som Christer Magister påpekar:

Jag blir alltid lika konfunderad av siffrorna på lärartätheten. Alla lärare jag har jobbat med de senaste åren har haft över 100 elever, ibland upp till 250! Här måste det ju finnas omfördelningar att göra! Och nya sätt att räkna som inte är så missvisande. Om man ser framför sig att lärare sitter med en grupp på 12 elever så är det klart att man inte inser behovet av fler lärare.

Det är ändå inte diskussionen om lärartätheten som stör mig mest med hela diskussionen utan den syn på lärarnas prioriteringar som Monica Renstig ger uttryck för:

Monica Renstig menar att lärarna lägger för mycket tid på planering och efterarbete.

– Det skulle kunna effektiviseras mer genom att standardisera processerna, säger hon till SvD.se.

Som exempel tar hon upp Kunskapsskolan där lärarna lägger upp sina lektioner på en gemensam webbportal där både lärare och elever kan logga in och ta del av informationen.

Det här är en vanlig missuppfattning kring hur läraryrket fungerar. Jag minns själv när jag läste till lärare och en av de vanligaste farhågorna hos mig och mina medstudenter var att vi inte skulle ha rätt metoder. Gång efter annan försökte våra lärare förklara för oss att det handlar inte främst om att ha rätt metoder. Och det är något jag insett efter fyra år som lärare.

Även om någon annan skulle planera alla mina lektioner skulle jag ändå behöva lägga ner massa tid på förarbete eftersom jag måste sätta mig in i materialet, göra materialet till ”mitt eget”, fundera på hur materialet fungerar i just den gruppen jag skall undervisa, anpassa materialet efter gruppen och så vidare. Lilla O förklarar:

Jag ska berätta en hemlighet, lektioner planerar sig inte själv. En bra lärarare förbereder nämligen. De kör inte LPP-pedagogik (löses på plats) eller ens tröskelpedagogik (kommer på en idé precis innan man kliver in i klassrummet). Om det ska bli något innehåll i undervisningen måste läraren lägga tid på att hitta material, läsa in sig för att kunn svar på alla eventuella frågor, konstruera uppgifter, tolka betygskriterier och konkretisera målen, göra betygsmatriser, individualisera material och uppgifter efter elevernas enskilda behov.

Att ”standardisera processerna” låter som om det handlade om att stoppa korv, tillverka bilar eller operera bort blindtarmar. Inlärning kan aldrig standardiseras eftersom det handlar om individer med helt olika förutsättningar att tänka, känna och ta till sig kunskap.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 Responses to “Undervisningen varken kan eller ska standardiseras”

  1. 1 Roger Sjölander

    Det står att planeringen och efterarbetet, eller snarare processen därvidlag, skulle må bra av lite standardisering, inte att inlärning (elevernas, som väl du pratar om) skulle standardiseras. Olika typer av korv, det.

    Nå, jag lunkar vidare. Det vore intressant att se vad någon som INTE är lärare tycker om allt det här.


  1. 1 Johan Dahlberg | Skolan är visst i behov av mer resurser

Kommentera

