Bilkramaren Robert Collin snurrar till det om hastigheter

06Sep09

När bilismens ideologer skriver är sans och vett inget krav. Bilen skall försvaras till vilket pris som helst och så skall även rätten att trampa på gasen. Huruvida det man skriver då är sant eller inte spelar mindre roll, eftersom bilen är det närmaste vi i Sverige kan komma en helig ko.

Robert Collin på Aftonbladet går i taket eftersom Vägverket vill sänka hastigheten på ett antal vägar:

Taliban-låg hastighet kommer tvärt om att leda till fler olyckor när allt fler kommer att somna bakom ratten. Eller när stressade bilister kör om på olämpliga ställen. Omotiverat ­låga hastigheter kostar också pengar i förlorad tid vilket gör Sveriges och svenska företags konkurrenskraft sämre.

Om vi bortser från det intressanta ordet ”taliban-låg” (vad menar karln egentligen?) är Collin ordentligt ute och snurrar. Det han skriver är rent trams. Skulle folk somna bakom ratten för att de kör i 80 km/h istället för i 90 km/h?

Det är ju faktiskt så att problemet på våra vägar är ju alla de bilförare som betraktar sig själva som odödliga och kör på ett sätt som tyder på att de tror att vägen är byggd bara för dom. Fakta i sammanhanget är ju att hastigheten är en bidragande orsak till att det sker olyckor med en massa lidande som följd.

Att högre hastigheter ger större olycksrisker är välkänt och väldokumenterat

Världsomfattande trafiksäkerhetsforskning har visat att det även på landsväg är viktigt med fartgränser och att dessa hålls. Oviljan att inse detta speglar en okunskap om de med högre hastigheter exponentiellt ökande skadeföljderna vid de olyckor som, trots ”liten” risk för den enskilde, ändå inträffar och kan sägas vara ett generellt pedagogiskt problem för trafikantutbildningen.

Och vidare:

Based on work by Nilsson in Sweden, a change in average speed of 1 km/h will result in a change in accident numbers ranging between 2% for a 120 km/h road and 4% for a 50 km/h road. This result has been confirmed by many before and after studies of different speed reduction measures. This relationship is used by other Scandinavian countries and by Australian and Dutch safety engineers.

Fartkameror (ett annat av bilkramarna hatobjekt) är ytterligare en sak som minskar risken för olyckor eftersom det får bilister att sänka hastigheten:

VTI och Vägverket har undersökt de 50 vägar som tidigare inte haft några kameror men som fick de nya bättre kamerorna under 2006. Resultaten är bättre än förväntat. Hastigheten har minskat, mest precis vid kamerorna men också mellan och framför allt har antalet döda och svårt skadade på sträckorna minskat från 147 före kamerorna sattes upp till 102 ifjol.

Det finns alltså ett starkt samband mellan sänkt hastighet och minskad risk för olyckor. Robert Collin köper inte det argumentet, men kan inte presentera en enda undersökning eller ett enda hållbart argument för sin ståndpunkt. Istället skriver han om talibaner och tramsar om att folk somnar bakom ratten om de sänker hastigheten med 10 km/h.

Läs även andra bloggare om , , , , ,



4 Responses to “Bilkramaren Robert Collin snurrar till det om hastigheter”

  1. 1 Pelle

    Gillar ni låg fart så ta bussen istället … Säkert och miljövänligt , gnällputtar.

  2. 2 Jens

    Jag slutade följa skyltarna för längesen, vägverket häller ut sand och allt möjligt skräp istället för att underhålla vägarna, jag hatar vägverket.

  3. Bra inlägg! Jag är skittrött på gnälliga fartdårar som tror att de äger vägen! Jag kör helt lagligt och kommer fram lika snabbt som korkskallarna som ligger och pressar sitt blodtryck till det yttersta – med talibanhög hastighet… Stackare! Ni som vill köra fort – börja köra speedway eller nåt och sluta sabba för oss som har moral i trafiken!

  4. Halloy,

    Du har missat lite i din världsupfattning,

    I norrland finnes det något som kallas för avstånd!

    Vet att det kan vara svårt att förstå för en som inte använder desa vägar!
    Att köra ensam i sådana vansinniga hastigheter som 90 i en modern bil är inte så farligt som du tycks tro. Att stävja de som kör 140 med att sänka hastigheten för de laglydiga till 80 slår ”lite” konstigt för den som har 8 mil till jobbet (ENKEL RESA).

    Och kom inte dragande med miljösnack heller. Det skulle ge typ 100000% mer miljöeffekt att sänka hasigheten på en mycket trafikerad väg som E4 stockholm södertälje till en lämplig hatiget. Jag förselår 70, eller 60 så ingen slår sig!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: