Västtrafiks nya biljettsystem är ologiskt och ogenomtänkt

20Aug09

Att de gamla 100-korten i Göteborg skall fasas ut är inget att uppröras över. Jag begriper att de tillhör en gammal teknik och att något nytt behövs. Men varför i så fall lansera ett nytt system som både är ologiskt och ogenomtänkt.

Många av de som klagar gör det enbart för att det är ett nytt system. Det finns finesser med det nya systemet och dess grundtanke (att man har ett kort som man laddar) är god. Problemen är att det är fullständigt ologiskt.

Västtrafiks automater

Om jag har ett Västtrafikkort som jag laddat med 200 kronor och skall resa från Göteborgs Central till Mölndal tillsammans med en god vän finns det ingenting på de nya automaterna som ger en ledtråd om hur jag skall stämpla.

Jag skall först trycka på plusknappen eftersom jag skall resa till en ny zon. Därefter två gånger på V eftersom vi är två vuxna. Sedan en gång på K eftersom jag är klar. Sist skall jag håll upp kortet vid kortläsaren. När jag går av skall jag också hålla upp kortet vid kortläsarenn.

Vet man hur man skall göra är det inga större svårigheter. Problemet är att den som aldrig använt automaten inte får några ledtrådar hur den skall användas eftersom dess utformning är fullständigt icke-intuitiv.

Dessutom är displayen på automaten för liten och saknar nästan helt kontrast vilket gör att texten är svår att läsa även för mig som har normalsyn.

Läs även andra bloggare om , , , ,



3 Responses to “Västtrafiks nya biljettsystem är ologiskt och ogenomtänkt”

  1. 1 Lotta Åhall

    Och vad gör man vid en ev. biljettkontroll när inte ens föraren kunnat förklara hur man reser med två vuxna som först åket tillsammans till en skola för att hämta em sexåring (som det ska betalas för) och sen åker samma väg tillbaka med barnet? Det gick inte att lösa. Vad säger man till kontrollanten? Kan man slippa acgiften i de fall då chauffören inte klarat av att lösa problemet?

  2. 2 Janne

    Jobbar själv som arbetsledare på Gbg:s spårvägar och kör också en del buss, men jag kan inte heller alla finesser på det nya systemet. Men svaret är enkelt, det går inte att göra så här. Om ni åker tillsammans så har ni först checkat in en gruppresa, kortet är sedan låst i 90 minuter (i en zon). Om det t.ex tar mer än 90 minuter ja då startar ni bara en ny gruppresa,men med två vuxna och en skolungdom. Annars får ni ha med ett extra kort för barnet och starta en ny resa för barnet.

  3. 3 Peter

    ”Många av de som klagar gör det enbart för att det är ett nytt system”

    Men är det inte EXAKT det du gör då? I mina ”öron” låter det som gnäll över att det är ett nytt system som du inte begriper, eller?

    Jag tycker det är smidigt, innovativt, enkelt. Du är väl ändå medveten om att det ALLTID sitter någon bakom ratten som svarar på dina frågor? Fråga och du skall få svar!

    Nej, sluta klaga bara för att det är nytt och inse att alla inte kan förstå allting på en gång. Vi är olika, systemet har bara fördelar!

    Tack för ordet!
    Peter


Kommentera

