Vill du vara offentlig på internet får du lära dig tåla skit

08Jul09

Anonymitet är livsviktigt för yttrandefriheten. Och då inte bara i diktaturer som Iran och Kina, utan även i en demokrati som Sverige.

Eftersom det är enkelt att vara relativt anonym på internet är den anonymiteten ständigt under attack – Ipred och FRA är bara två lagar som hjälper staten och kapitalet att göra sig av med den besvärliga anonymiteten. Dessutom drivs det ständigt kampanjer i media mot anonymiteten – nu senaste i DN.

DN använder Marcus Birro som exempel på hur ”näthatet” hotar yttrandefriheten. En universitetslektor får yttra sig:

Åke Pålshammar tror inte att näthatet skulle vara så utbrett om man gjorde något åt anonymiteten. Om man tvingades registrera sig för att kunna kommentera skulle det vara något som skulle kunna förbättra klimatet på nätet.

Jag älskar den formuleringen –  ”gjorde något åt anonymiteten”. Som om man med ett alexanderhugg då kommit åt allt hat. Det är inte anonymiteten som är problemet. Det är folks behov av att synas och fläka ut sitt privatliv. Klarar du inte av att sålla bort eller helt enkelt ignorera elaka kommentarer kanske du ska fundera på om du ska skriva en personlig blogg eller om du skall vara offentlig på nätet.

Internet är inte en inhägnad lekplats där försk0lepersonal kontrollerar vad som händer. Internet är inte med nödvändighet barnvänligt. Internet är som samhället i övrigt – fast snabbare, mer och hårdare skruvat. Klarar du inte att agera utifrån de premisserna bör du inte ha en privat och offentlig blogg – börja blogga under pseudonym.

Dessutom är det inte så himla svårt att ställa in så att de som kommenterar måste registrera sig. Det går (åtminstone hos de stora bloggverktygen) att göra så att din blogg t o m kräver registrering för att läsas.

Läs även andra bloggare om , ,

7 Responses to “Vill du vara offentlig på internet får du lära dig tåla skit”

  1. 1 Jan

    Misstron och missmodet har ersatt tilltron och modet. Isolerade öar av frustration, uppgivenhet och bitterhet. Ordkrig. ”Normalt” samhälle?

  2. 2 Erica

    Jag tror att jag förstår vad du vill säga. Som övriga livet, det handlar mycket om att acceptera det som är och försöka hitta strategier att överleva. Det som min tanke också snuddar när jag läser ditt inlägg är att hela samhället fungerar så. Det är inte mobbaren som flyttas från enskola, utan de som mobbas. Fel kan tyckas och någonstans i mina tankar tycker jag det är helt fel. Samtidigt skulle jag inte tycka om den verklighet som blev om man skulle göra tvärtom. Det skulle innebära att det krävdes ett kontrollsystem som i förlängningen skulle innebära att det blev mindre frihet till alla, en form av censur eller diktatur. Men i den naiva delen av mig skulle jag önksa att det vore fler människor som tog ansvar för att skydda det som för oss är självklart. Yttrandefrihet och öppenhet. Precis som allemansrätten är en rätt, är det också enskyldighet ifall du vill ha den och så är det ju med yttrandefrihet. Det är inte bara rättigheter, det är också skyldigheter att bete sig rakryggat.

  3. 3 Magnus

    ”Om man tvingades registrera sig för att kunna kommentera”

    Vi kanske helt enkelt kunde låta Säpo göra jobbet med att registrera oss istället, med lite tur får de till slut en så bra databas över våra åsikter att de kunde lämna kommentarerna också. Klart tidssparande. 🙂

  4. Jag är en vanlig vardagsbloggare och har naturligtvis inte råkat ut för det näthat som Birro och Bodil Malmsten och Gynning råkat ut för. En endaste kommentar har jag fått radera under mitt några år långa bloggande. Och jag tycker som du, håller med. Den som sig i leken ger, får leken tåla. Antingen göra som Bodil Malmsten. Inte tillåta kommentarer på sin blogg. Eller ha en kommentarredigerare, kanske någon i ens närhet om man nu inte orkar själv, som tar bort alla hatkommentarer. Eller inte ha någon blogg alls. Det är viktigt att värna om anonymiteten och yttrandefriheten. Den är ju, som du säger, en del av den.

    Tack för ett sansat och vettigt och tänkvärt inlägg.

  5. 5 avva

    Att yttrandefrihet och Anonymitet är viktigt kan vi nog vara överens om, men betydder inte det att man inte alls ska kunna reagera över hur mycket skit som sprids via nätet?
    Det är inte bara ett problem online, hela media sverige lider av liknande symtom, kolla bara på så mycket av dagens ”humor”, går mest bara ut på att skratta åt folk, åt deras utseende, han är bögig, bondläpp, soppa osv osv.

    Varför disskuterar vi så lite ansvar och så mycket rättigheter? Jag har rätt att vara taskig, haha, skyll dig själv om du blir ledsen, lär dig ta kritik.

    Jag tänker fortsätta att säga ifrån emot vad jag tycker är otrevligt beteende. Jag tänker fortsätta att påpeka att det inte är fel att vara trevlig och respektfull (även på nätet) i första hand. Att man kanske ska tänka till innan man gör sig rolig på någon annans bekostnad.

    Jag startade ett nätupprop mot näthat och kränkningar, för att hur mycket jag än håller med om dina grund teser är det inte försvarligt med mobbar beteende.


  1. 1 Pseudodebatten om näthatet | Svensson
  2. 2 Näthatet « SKATANS TANKAR

Kommentera

