3 skäl till att jag röstade på Piratpartiet

23Maj09

I alla val sedan 1998 – då jag röstade första gången – har jag röstat antingen på Vänsterpartiet eller Miljöpartiet. Både i riksdagsval, kommunval, regionval och i Europaparlamentsval. Nu har jag frångått den principen och i årets Europaparlamentsval föll röstenPiratpartiet. Låt mig här ge tre skäl:

  1. För att tydligt protestera mot storebrorssamhället
    Under de senaste åren har de flesta etablerade partierna med Moderaterna och Socialdemokraterna i spetsen gått fram med röjsåg för att bli av med allt som kan liknas vid integritet.
    FRA, IPRED, IPRED2 och ACTA är fyra förkortningar som visar hur riksdagen och Europaparlamentet inte anser att medborgarnas integritet är viktigare än storföretagens vinster och statens kontroll.
    Vänsterpartiet och Miljöpartiet har försökt framhäva sig som integritetskämpar, men Vänsterpartiet röstade så sent som 2005 med den dåvarande regeringen för att förbjuda nedladdning.
    Om Piratpartiet får en plats i Europaparlamentet blir det en tydlig markering mot gammelpartierna att vi inte finner oss i att de stiftar lagar som kränker vår integritet.
  2. För det tydliga avståndstagandet från rasism och homofobi
    Piratpartiet har anklagats för att vara missnöjesparti och för att likna Ny Demokrati, men den jämförelsen är helt orimlig. Piratpartiet har tagit starkt avstånd från rasism och sagt att de aldrig kan tänka sig att sitta i någon av de högerextrema partigrupperna (till skillnad från Moderaterna och Kristdemokraterna som mer än gärna sitter i samma grupp som italienska fascister)
    Dessutom har flera i partiets ledning också visat på en sund inställning i HBT-frågor där de helt tar avstånd från att etikettera människor utifrån sexuella preferenser.
  3. För att Piratpartiet står för en ny form av politisk form av organisering
    När gammelpartierna skall använda sig av sociala medier för att föra ut sin politik är det just för att ”föra ut” politiken. Piratpartiet är ett parti som begriper att internet inte är ytterligare ett massmedium, utan som förstår att internet är en integrerad del av våra liv. Därför har Piratpartiet såklart ingen strategi för internet, de är på internet hela tiden eftersom internet är en naturlig del av våra liv.

Jag tror inte att Piratpartiet är ett frälsarparti som kan fixa alla världens problem. Och det tror de inte själva. De satsar stenhårt på det som är deras hjärtefrågor. Daniel Schyte skriver bra om varför Piratpartiet behövs:

Jag skulle aldrig rösta Pirat ifall alla gjorde det. Ett parti med ett så pass begränsat program kan aldrig styra ett samhälle. Det är inte heller dess syfte. Piratpartiet för upp frågor som är nedprioriterade och undanskuffade, inte bara i svensk politik utan kanske än mer i många andra delar av världen.

Läs även andra bloggare om , , ,

6 Responses to “3 skäl till att jag röstade på Piratpartiet”

  1. 3 mycket bra skäl.

  2. Vill du inte vara med på Piratpartister.se också? Skicka ett mail till oss med en gravatar eller annan bild, och helst även ditt namn också, så lägger jag upp dig!

  3. 4 Krille

    Helt rätt!

    Jag tycker att Piratpartiet tar upp många av de viktigaste frågorna som nästan alla andra partier skiter i, eller tycker precis tvärt om vad jag gör. Därför tror jag det är viktigt att många röstar på dessa så att det syns vad svenska folket tycker om storebrorssamhället med mera. Vi får väl se hur det går, väntar med spänning!

  4. 5 DenStoltaUppmanaren

    Både M och S har förbrukat mitt förtroende nu, när det gäller frågor som är viktiga för mig så tycks de stora partierna strunta totalt i den digital generationen. Man kan singla slant mellan dem när man röstar, snart kommer telekompaketet, IPRED2 och IPRED3 et cetera oavsett vad som sägs:

    “Vi ska inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration.”

    Tro inte att Vänsterns löften idag är mer värda, det är utav samma skrot och korn allesammans och visst klappar de varandra på ryggen väl inne i maktens korridorer. Jag är riktigt upprörd över den senaste tidens lagstiftande och den (ruskiga) oförståelsen för modern teknik. Jag önskar innerligt att alla som värnar om personlig integritet ryter ifrån innan det är försent.

    Idag förtidsröstade jag på PP.

    Tillsammans kan en hel generation, en framåtsträvande generation, visa politikerna att man inte accepterar vägen mot ett övervakningssamhälle år 2009 och att man tycker det är FEL att skänka mäktiga företag polisiära rättigheter!

    [PS. Håller du med? Kopiera gärna min kommentartext fritt och klistra i forum och överallt där folk surfar. Kan även spridas analogt ;)]


  1. 1 Det blir Piratpartiet som får min röst « Ord av Jerry

Kommentera

