Vem tar Anna Wahlgren på allvar?

29Apr09

Inte nog med att Anna Wahlgren är scientolog och därmed per automatik har diskvalificerat sig från de flesta seriösa diskussioner, nu förespråkar hon dessutom nattningsmetoder som liknar barnmisshandel:

”Tryckpressen” går ut på att barnet läggs på mage i barnvagnen som sedan körs häftigt fram och tillbaka. Då och då trycks huvudet ned med fast hand.

Trycka ned huvudet ”med fast hand” på ett gråtande barn? Jag skulle aldrig kunna med att göra så på något av mina två barn. När de gråter behöver de närhet och tröst. Skall de somna skall de somna för att de är trygga och inte för att jag trycker ned deras huvud. Det är jobbigt att ha barn och det är ibland jobbigt att få dem att somna. Men det är då det är som viktigast att behålla sitt sunda förnuft och inte ta till potentiellt farliga metoder:

Ur medicinsk synpunkt ser jag dessutom klara risker, eftersom säkerhetsmarginalerna blir så små. Man behöver bara trycka lite mer på barnet än vad Anna W gör så finns risk för andningsproblem och revbensfrakturer. Och man behöver bara rycka lite mer i vagnen än vad Anna W gör så finns risk för det vi kallar “shaken baby syndrome”, alltså de mikroblödningar som kan uppkomma i hjärnan om man skakar ett barn.

Wahlgrens metoder är bara en i raden av vidriga idéer som sprids av diverse nannyprogram och andra nyauktoritära rörelser.

Läs även andra bloggare om , , ,



3 Responses to “Vem tar Anna Wahlgren på allvar?”

  1. 1 Annika

    Jag har kurat mina 3illingar enligt SHN. MEN jag har ABSOLUT uteblivit Att trycka ner huvudet och banka på det stackars barnet. Vissa saker i metoden är helt fantastiska som tex att försöka att inte ta upp barnet så fort det vaknar utan att använda den inlärda ramsan som barnen SNABBT lär sig att när mamma säger den ramsan så betyder det att allt är okej, det finns inga monster under sängen. Och jag tror även att om man tar upp ett barn som är rädd på natten så tänker barnet: OJ mamma tog upp mig nu så det va nog nåt farligt. och att tex sluta med välling och napp på natten har varit ett under. Se till så barnet är ordentligt mätt inför läggdags så behövs ingen vällning på natten och därmed ett mindre störningsmoment så också nappen. efter 1 natt hade de glömt nappen helt och vällning var inget snack om. Det va roligt att sova.

    Anja härom kvällen före läggdags var så trött härom kvällen så hon ställde sig vid spjälsängen och gnällde och pekade att hon ville sova nu. La henne ner, sa ramsan sen var det tyst och 5 min efter var hon helt borta och sov.

    Så som erfaren 3illingmamma så säger jag att mycket inom SHN är bra med absolut inte allt.

  2. 2 Lena

    Annika, jag har klarat av att uppfostra fyra ungar, inklusive tvillingar – utan några så kallade ”pangramsor”, ”fjädringar” och ”marginalkvartar” och gud vet allt – det gick hur bra som helst. Det här är mer en fråga om HUR MYCKET man som förälder är beredd att avsätta kraft och ork. Du säger att: ”OJ mamma tog upp mig nu så det va nog nåt farligt.” Jag säger – struntprat!!! Det handlar INTE om att det är fel att ta upp barnet – det handlar om VILKA SIGNALER ditt kroppsspråk skickar till barnet när du tar upp det! Tar man situationen för vad den är, dvs att barnet är ledset – och ledset är det av någon orsak, barn skriker inte om inte något känns eller upplevs som fel – så förstärker man INTE beteendet.

    Annas metoder är till för att man som förälder ska slippa undan det arbete som barn medför, inget annat! Sedan är ju hennes metoder rent ut sagt farliga, för att inte tala så förlegade och gammalmodiga så det växer mossa på dom. Vad då SovaHelaNatten-kurser???? Ett barn som får det den behöver kommer att sova gott, vaknar barnet beror det på något som inte är bra. Ska du som mamma ignorera detta menar du????

    Tack annars för ett bra inlägg!

  3. 3 anabolasteroider

    Vad är det för dösnack om att det skulle vara barnmisshanden? barn tål en hel del.

    Det stora problemet är alla föräldrar som verkar använda barnen som någon slags porslinsleksak.
    http://anabolasteroider.wordpress.com/2009/05/28/barnsliga-foraldrar/


Kommentera

