Vad tycker Bredbandsbolaget om att spara IP-nummer?

28Apr09

Karl Sigfrids uppmaning mejlade jag (liksom Göran) min ISP – Bredbandsbolaget – idag. Jag skrev kort och frågade:

Hej!

Eftersom flera stora internetleverantörer (bl a Tele2 och Banhof) inte längre lagrar kundernas IP-nummer undrar jag hur ni på
Bredbandsbolaget tänker göra. Som kund hos er hoppas jag att ni värnar om min integritet och inte lagrar sådana uppgifter. Om ni ändå gör det är jag beredd att byta leverantör fortast möjligt.

Bästa hälsningar
Mattias Axlesson
kund hos er sedan 2001.

Läs även andra bloggare om , , , ,

4 Responses to “Vad tycker Bredbandsbolaget om att spara IP-nummer?”

  1. 1 Göran Widham

    Jag skrev också till dem igår och fick ett något utförligare svar. Jag tolkar det som att de vill spara IP-loggarna tillräckligt länge för att säkra säkerheten och för att hålla sig vän med upphovsrättsinnehavarna, men tillräckligt kort för att de i praktiken aldrig ska behöva lämna ut dem. En process om utlämnande av personen bakom en IP-adress enligt IPRED kommer förmodligen aldrig att hinna bli klar på tre veckor.

    De försöker kort sagt äta kakan och ha den kvar, men för mig räcker detta besked i alla fall.

  2. 2 Viskaren

    Såhär ligger det till.

    BBB och Glocalnet har nu gjort om så att man endast kan söka i databasloggar som är max tre veckor gamla, detta pga anpassning till IPRED.
    M.a.o. kan dom inte knyta någonting mellan mac och IP som är över tre veckor gammalt.


  1. 1 Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Svar från BBB om IP-nummer
  2. 2 Tablet Popust

Kommentera

