Fildelning har minskat med 40 procent

01Apr09

Så har då den hatade IPRED-lagen införts och redan är nöjesindustrin igång och jagar fildelare – först ut är bokförlagen. Många fildelare är kaxiga och säger att de inte tänker sluta fildela, men tittar vi på vad som faktiskt hände i dag när lagen trädde i kraft så har i alla fall jag märkt en tydlig minskning.

Igår kväll (30 mars) klockan åtta tog jag en skärmdump på Swebits topplista och då såg det ut så här:30 mars

Den mest seedade filmen hade 1030 seeders och den därefter 914 stycken.

När jag ikväll (1 april) klockan åtta tog en skärmdump på samma topplista hade antalet seeders på de populäraste filmerna minskat med ca fyrtio procent.

1 april

De populäraste filmerna hade minskat enligt följande:

  • Yes Man (1040 > 640)
  • Marley and me (914 > 586)
  • Bedtime stories (669 > 410)
  • Madagascar 2 (557 > 349)
  • Australia (579 > 316)
  • Rallybrudar (540 > 281)

Minskningen är tydlig och det är precis det här som nöjesindustrin är ute efter. Min förhoppning är att fler nu börjar använda sig av olika typer av anonymiseringstjänster eller ännu hellre att fler öppnar upp sina trådlösa nätverk och därmed fortsätter bygga Internet som en öppen gemenskap där information flödar fritt.

Läs även andra bloggare om , , , ,



6 Responses to “Fildelning har minskat med 40 procent”

  1. 1 Danne

    Folk letar bara efter alternativ nu. Fildelningen kan inte stoppas.

  2. 2 Mike

    FUCK ALLA POLITIKER SKJUT DOM NU.

    http://infallsvinkel.wordpress.com/2009/04/01/lackt-dokument-om-acta-skandal/

    NACKSKOTT.

    RIV RIKSDAGEN OCH INFÖR DIREKT DEMORKATI NU INNAN DET ÄR FÖRSENT.

    GRILLA SVINEN.

  3. 3 Hmmmm

    Du bör nog ta dina mätpunkter vid lika tidpunkter, dvs vid 16:00 och inte 8:00 med tanke på att 31/4 togs vid 16:00, det är ju så att folk stänger av sina maskiner över natten. Skulle tippa att det är just 40% som gör det…

  4. 4 adamelter

    Håller med Hmmmm – många (även jag) stänger av sina datorer på natten och när de är på jobbet. Visserligen seedade jag ingen av filmerna vid skärmdumpstillfällena (och inte vid andra tillfällen heller, APB!), men du har nog mycket större chans att hitta mig som seeder kl. 16.00 än kl. 08.00 (natt för mig!).

  5. Nu tog jag skärmdumparna 20.00 dels 30 mars och dels 1 april. Tidpunkterna är alltså jämförbara.

  6. 6 adamelter

    @Mattias: Sorry! Såg först nu när du nämnde det att det var samma tidpunkt. Litade helt på Hmmmm helt enkelt; får väl lära mig att komma ihåg att allt som står på internet inte är sant😉


Kommentera

