Stockholm Stoner-Johans svar på kritiken är bluff och ljug

23Mar09

Liza Marklund har skrivit en artikel där Johan från Stockholm Stoner får gråta ut eftersom hans skiva (som ännu inte finns till försäljning på ex Bengans eller Cdon) inte säljer tillräckligt bra. Kritiken mot Johan har olika bloggar varit massiv.

I Maria Ljungkvists gästbok på Myspace (av alla platser) svarar Johan på kritiken. Men så mycket till svar blir det väl inte.

  • ”Sifforna angående de nedladdningar som vi hittat är tagna från google”
    Hmm. Liknar lite de elever som försöker köra med ”Källa: Google” i sina självständiga arbeten. Google har så klart ingen information om hur många gånger en viss fil laddats ner via en tracker.
    Ul Hedlund har på ett snyggt sätt visat hur lite Johan använder sig av källkritik. De torrentsidor som han använder är bluffsidor. På ex PirateBay och Mininova finns inga torrenter som pekar mot det aktuella albumet. Sanningen verkar vara den att Stockholm Stoners platta överhuvudtaget inte fildelas (en sökning på last.fm ger vid hand att två (2) användare har lyssnat på skivan)
  • ”Det är Inte Mängden som spelar nån roll överhuvud taget”
    Problemet är som sagt att Stockholm Stoners inte fildelas alls. Därför kan inte fildelningen vara orsaken till att skivan säljer dåligt. Kanske orsaken snarast är att den bara säljs i mataffärer.
  • ”Och ska det då få fortsätta på detta sättet så kanske det behövs diktatur tag a.la Kina för att stoppa detta ( nej självklart vill jag inte ha det)”
    Förmodligen vill Johan inte ha det som i Kina eftersom värdet av piratkopieringen i Kina uppgår till 150 miljarder kronor. Inte ens en kommunistisk diktatur av Kinas mått kommer åt piratkopieringen.
  • ”Jag är snart 50 men har hela mitt liv varit en rebell och använder mig dagligen av Internet för att sprida mitt skapande men vill att jag får själv bestämma hur detta ska göras och inte av nån annan.”
    Problemet är att man då missförstått konceptet med hela Internet. Så fort något tillgängliggörs via något internetprotokoll tappar du som upphovsman kontrollen över det. Varje dator som gör att en användare kan läsa eller lyssna på något sparar filerna lokalt på datorn. Mycket av det som finns på Internet indexeras av ex Google helt utanför din kontroll. Vidare sparas det mesta av vad som finns på Internet på WebArchive.
    Vill du ha kontroll över det du skapat så ska du inte göra det tillgängligt för någon annan (särskilt inte på Internet) för då tappar du kontrollen över det.
  • ”När det gäller fildelning så tror jag att den i första hand gynnar stora artister som redan var etablerade innan internet startade.”
    Och bevisen för detta är? Har Johan alls hört talas om The Long Tail: ”Den långa svansen innebär att via nätverk på Internet ökar marknaden för produkter som tidigare sålde väldigt dåligt.Unni Drogge skriver ”jag vet flera exempel på musiker som idag, tack vare fildelningen, klarar av att leva på sin musik,”
  • ”Det är helt enkelt för mycket musik på internet så det mesta bara drunknar”
    Som om det stora utbudet skulle vara ett problem. Möjligtvis för de dåliga artisterna. Jag minns hur det var när jag började lyssna på musik i början av 90-talet. En CD i månaden kanske jag hade råd med och de influenser som fanns var kompisar och radio. Nu kan jag direkt när jag lyssnar på en låt (via ex last.fm) se andra artister som liknar det jag lyssnar på och på så vis ökar mitt lyssnande.
  • ”I tillägg till detta är jag ingen större fantast av bloggar, har i afton roat mig med att läsa ett antal där det mesta verkar gå ut på att ifrågasätta sant eller inte sant”
    Jo, visst är det jobbigt när någon annan än din polare Liza Marklund skriver. Då plötsligt börjar ju folk hålla på med dumheter som att ta reda på huruvida det du säger är sant eller lögn. Och det mesta verkar ju vara lögn.

För att sammanfatta verkar Johan i Stockholm Stoners vara en gnällig gubbe som tror att man som musiker fortfarande kan tjäna pengar på exemplarförsäljning av plastbitar.

Läs även andra bloggare om , , , ,



6 Responses to “Stockholm Stoner-Johans svar på kritiken är bluff och ljug”

  1. He had me at “Jag är snart 50 men har hela mitt liv varit en rebell…”

    Rebel without a clue

  2. 2 leplaid

    Ha, ha, det här är underhållning på hög nivå, killen är ju en riktig lustigkurre! Kan han inte bli rik på att kränga kan plastbitar så får han väl bli komiker, det har han ju i alla fall talang för. Ryktet säger att göra-bort-sig-tv är är riktigt inne.


  1. 1 Deepedition » Har Mats Ronander dragit oss vid näsan?
  2. 2 MMN-o » Blog Archive » The Streisand Effect, inte för alla
  3. 3 The Streisand Effect, inte för alla « MMN-o
  4. 4 Captains Blog » Arkiv » Stockholm Stoner

Kommentera

