6 frågor till Liza Marklund om Internet, torrenter och Kina

23Mar09

Liza Marklund skriver en krönika i Expressen där hennes polare Johan får lipa över att hans nya platta inte säljer ordentligt. Hennes krönika är full av konstigheter så jag ställer här sju frågor – till Liza och hennes kompis Johan – som jag funderar över:

  1. Är Kina verkligen ett föredömme vad gäller censur?
  2. Vilka ”fildelarsajter” har ni tittat på när ni säger att 80 000 illegala nedladdningar har gjorts av Stockholm Stoners skiva?
  3. Hur tänkte Johan när han skrev ett exklusivt avtal med Coop?
    Om jag nu skulle vilja ha skivan måste jag alltså sätta mig i bilen och köra några kilometer till närmaste Coop forum. Tillgänglighet, någon?
  4. På vilken topplista ligger bandet på 13 plats?
  5. Varför kan jag inte lyssna på ert band på Spotify?
  6. Kan ni inte tänka er att det finns andra sätt att tjäna pengarän exemplarförsäljning?

Läs även andra bloggare om , , , , ,

5 Responses to “6 frågor till Liza Marklund om Internet, torrenter och Kina”

  1. Bra frågor, men jag tror inte vi kommer få svar…

  2. 2 Tor

    Bandets försäljningsstatistik vid tiden för trettondeplatsen på topplistan motsvarar en försäljning av 153 skivor per butik och år. Det verkar inte alls dåligt tycker jag. Om vi nu antar att människor som köper skivan gör det för att de bläddrar igenom skivorna på Coop och hittar något intressant eller påverkas av reklam där, snarare än att de målmedvetet åker till Coop just i syfte att köpa en skiva av den här gruppen (vilket förfaller ganska osannlikt), då torde det ju finnas stora möjligheter att tjäna pengar om musiken börjar säljas på fler ställen (inklusive via nedladdning/streaming).

  3. Fråga 7: Är Kina verkligen ett föredömme vad gäller piratkopiering?

  4. 4 Carl

    Fråga 8: Hur stavas ”föredöme”?


  1. 1 Jag litar inte på regeringen « Calandrellas blogg

Kommentera

