Böcker jag läst (men framför allt inte läst)

18Mar09

Hos mymlan (som hittade via Cecilia) läser jag om 10 böcker som folk lögnaktigt hävdar att de läst. Den är ganska kul. Här är listan med mina kommentarer.

1. ”1984” av George Orwell
En bok som jag faktiskt läste på gymnasiet. Den är inte speciellt svår och en av de bättre böcker jag läst.

2.”Krig och fred” av Leo Tolstoj
Har funnits i mina föräldrars bokhylla under hela min uppväxt. Jag började läsa den en gång men orkade inte många sidor.

3. ”Odysseus” av James Joyce
Aldrig.

4. Bibeln
Jag har inte läst den från pärm till pärm. Men jag är konfirmerad och har läst 60p religionsvetenskap så Bibeln har jag läst en hel del i.

5. ”Madame Bovary” av Gustave Flaubert
Nix.

6. ”Kosmos – en kort historik” av Stephen Hawking
Skulle jag gärna vilja läsa.

7. ”Midnattsbarnen” av Salman Rushdie
Nej.

8. ”På spaning efter den tid som flytt” av Marcel Proust
Kommer jag nog aldrig att läsa.

9. ”Min far hade en dröm” av Barack Obama
Gav den till svärfar i julklapp och har bett att få låna den när han är klar.

10. ”Den själviska genen” av Richard Dawkins
Lånade den på biblioteket en gång och ströläste den men fick aldrig något riktigt grepp om den.

Läs även andra bloggare om ,



One Response to “Böcker jag läst (men framför allt inte läst)”

  1. 1 Ia

    Tror att jag läst 1984 för länge länge sen. (Jag vet bestämt att jag läst Nere för räkning i Paris och London samt Djurfarmen.) Rätt säker på att vi läste Madame Bovary på litteraturvetenskapen. Ur ”På spaning…” har jag bara läst det berömda Madeleinekakeavsnittet. Anna Karenina (apropå Krig och Fred) orkade jag inte med. En av de böcker som jag känner är mest oläst hos mig är Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Det känns som om det är en bok man borde läsa. Ingår inte den i den västerländska kanon?


Kommentera

