Låt mig länka till vad jag vill

16Mar09

Som jag påpekat tidigare är hela idén med Internet att man delar information mellan olika användare. Den delen av Internet som de flesta kommer i kontakt med – world wide web – bygger på att olika sidor länkar till andra sidor. Länken är alltså det fundament som hela webben bygger på.

Därför är det så oerhört frustrerande när man läser om idioter som vill bestämma hur jag eller någon annan skall länka till dem. Som om de hade någon som helst att säga till om vad gäller mina länkningar. Den sista punkten är den bästa:

Adressen till den sida där länken förekommer ska skickas till Europas webbmaster så snart länkningen gjorts, så att vi kan kontrollera att riktlinjerna ovan har följts.

De menar alltså att alla som gör en länkning till någon måste kontakta vederbörande för att få grönt ljus? För oss som bloggar och som kanske snittar på mellan tio och tjugo länkar per bloggpost är det förstås en omöjlighet. Erik Berg skriver:

Man får alltså ”skapa länkar till Europa från vilken webbsida som helst”, dessa måste dock förses med officiella logotyper och de får endast peka till sidor som visar hypertextmeddelande om ansvarsförhållanden och upphovsrätt. Efter länkning skall ett e-post skickas till Europas webmaster som då kan kontrollera så att riktlinjerna följts.

Någon har alltså fått lön för att hitta på och hårklyvande skriva ner en bestämmelse av karaktären ”vem som helst får prata om mig men bara på villkor att du alltid nämner vad jag jobbar med.”

Mat och Politik skriver:

Andra spånskallar tror också att de har rätt att bestämma vem som länkar till dem och hur. Till exempel tycker någon idiot som är ansvarig för EU-webbplatsen EUROPA att de har rätt att ställa villkor för hur man länkar till deras sidor. Jag hoppas att jag härmed brutit mot alla deras regler.

Well said!

Läs även andra bloggare om , , , , ,



No Responses Yet to “Låt mig länka till vad jag vill”

  1. Kommentera

Kommentera

