Klart att man kan vara modell och fritidsledare

07Mar09

Kija Habibzade var med i dokusåpan Baren men jobbar nu som fritidsledare. Några ungdomar googlade på hennes namn och hittade modellbilder. En mamma blev upprörd och klagade. Då fick Kija Habibzade sparken.

De bilder som finns på Kija Habibzades hemsida beskrivs av Aftonbladet som:

Modellbilder med klänningar och baddräkter, men även latex- och fetischkläder och bilder där Kija är fotograferad naken.

Om man går in och tittar på bilderna har jag svårt att se hur dessa skulle ligga till grund för en uppsägning. Det är långt ifrån några porrbilder och jag är ganska säker på att killar som är mellan 13 och 17 har sett betydligt mer naken hud på nätet på andra sidor. T ex så är många bilder som finns på aftonbladet.se värre än de bilder som Habibzade har på sin sida.

Så låt Kija Habibzade gör det hon vill på sin fritid (så länge det inte är några olagligheter) så länge hon sköter sitt jobb.

Läs även andra bloggare om , , ,



9 Responses to “Klart att man kan vara modell och fritidsledare”

  1. Ja, helt klart! Ibland undrar man verkligen vad folk tänker med! Kan det finnas så mycket bättre förutsättningar att vara en riktigt bra förebild på en fritidsgård? En tjej som gjort vad många drömmer om och ändå finns mitt ibland ungdomarna.

  2. 2 Ma

    Varför hon skulle vara en dålig förebild av den orsaken har jag faktiskt lite svårt att först. Men det är ju tydligen att någon/några ville få bort henne…

  3. 3 Snart lärare

    Personal som jobbar med ungdomar inom skolan eller på andra ställen, bör inte ställa upp på sexiga, utmanande bilder, spela i band där man framför texter som förespråkar våld, droger eller självmord eller liknande. Utan att lägga någon värdering i sexiga bilder (det var ju jättefina bilder), kan det onekligen ställa till stora problem för henne på arbetsplatsen. Ungdomar är inte vuxna och vi kan inte ställa samma krav på dem som på vuxna. Vad händer om tonårskillarna börjar ge skamliga förslag, eller liknande? Sådana saker ska så klart undvikas och därför får man faktiskt välja om man vill jobba med unga eller som sexig modell. Man slutar ju inte att vara en förebild bara för att klockan är 17.00 och man går hem ifrån skolan.

  4. 4 Ale

    Som om ungdomar inte har press på sig redan – nu ska tydligen standarden ner ännu längre ner i åldrarna…snart vaxar väl 12åringar sina bikini-linje såsom de gör i USA…alla fula tjejer känner sig nog ännu fulare, samtidigt som Sverige blir ännu mer ett pedofilisamhälle.

    Det handlar om att förstöra självkänslan för barnen under större delen av deras barndom + tidig vuxenålder där det ofta förekommer motreaktioner – en del sexualiserar sig med alkohol, andra avsexualiserar sig med alkohol. Många naturliga och vackra tjejer tycker att de är feta bara för att de har 1 kilo för mycket…de är vackra men tror inte på en när man säger det…förmodligen tittar de på hjärnskadade och sjuka Victoria Beckham (ett fall för den stora kontrastens och skäckexempel) som är ett skelett med två silkonblobbar och är så fullständigt okvinnlig och äcklig att hon, hos mig som man, orsakar illamående.

    Att unga tjejer tittar på 50 åriga svältoffer (läs, se ut som 25 årig tjej) får mig att hurra för HDTV – man kan se hur de ser ut, trots smink. Med silikonläppar och Botox som skulle skrämma ett psyko.

    Isället är jag för att avsexualisera ungdomen. Jag är inte religiös överhuvudtaget men jag anser att man gör människor en otjänst genom att konstant flasha av photoshop förändrade bilder, konstant nakenhet som gör att vissa lär sig allt om sex men inget om kärlek. Ibland är det kanske bättre att vara kär innan och göra saker efteråt – varför inte bygga upp spänningen lite och lära känna varandra. Att det kryper ner i åldrarna (läs att en butikkedja i Sverige drog tillbaka ett sortiment med sexiga underkläder för barn (tjejer) ) är enligt mig att skada barnen…jag har i enkelt och utan störra text försökt mig på en helhetsbild – jag har förmodligen inte lyckats men av er som tror er förstå mig håller säkert med om att barn är födda utan sexualitet och ska INTE TVINGAS IN I DET. Barn behöver inte veta allt om sex från början utan bör få reda på det i deras takt…inte glo på en halvnaken lärare.

    Lärare ska inte vara en länk till för tidig vuxendom – mamman som protesterade låter i mina öron vettig – och lärarinnans som kallade mamman för rasist visar återigen sin olämplighet – inga lärarare eller lärarinnor ska vara länkar till för tidig vuxendom.

  5. 5 Ale

    En sak till.

    Efter att ha kollat på aftonbladets bild på Kija och sedan sett bilderna så ser de, i mina ögon, inte ut att vara samma person. Detta står jag för. Industrins svar kanske blir en axellampa som alltid ger ens lyster man vill ha…kanske med flera olika fäger.

    Det finns en del grabbar som tittar på smink och mascara och det finns förmodligen fler som hellre ser ett kvinnoansikte – synd bara att de grabbarna inte får höras – dock så motsvarar de inte en industri. Men tjejer ska veta att det finns gott om goa boys där ute som inte tittar åt spackelbrudar, eller ser de som onenightstands – dock inte som flickvänsmaterial. Många män tycker att fotmodeller är både fula och okvinnliga.

    Jag skyller inte på industrin som gör reklam och säljer prylar. jag kan tänka själv och har inget behov av push-up rumpa för män…jag skulle aldrig bära en manlig behå, män-mascara, och mans-smink. Näe, jag vill inte ha en tjej som tittar efter dessa köpta attributer – med andra ord gör industrin mig en tjänst med en åsiktsgallring av de tjejer som jag inte vill ha.

    Denna debatt handlar inte om Kija som person, eller Kija som modell, eller Kija som mamma…det handlar om svenska samhällets uppfostran och syn på minderåriga – Kija passade in från industrin synvinkel – men inte från samhällets synvinkel, därav är det inget personligt. Det jag skriver är heller inte emot Kija som person.

  6. 6 Angelica

    ALE: Är det en tröst att pojkar/ män kategoriserar kvinnor enligt knulla en gång/ ha ett seriöst förhållande med? Blev förbannad av vad du skrev. DÅ ser man kvinnor som objekt, kroppar man kan nyttja för stunden eller någon man kan lära känna på djupet och sedan kanske leva med. Jag kan inte se män som vandrande kukar som jag kan utnyttja, fattar inte varför män kan se mig som vandrande hål att stoppa kuken i!
    Jävligt illa!

  7. 7 Angelica

    Och sedan: Kija är inte lärare och jag undrar om hon är utbildad alls. Ytterst oprofessionellt att visa bild på sina ben (skärsår från rakning eller inte) – noll pedagogiskt syfte. Och snacka om rasism och avundsjuka?
    Många unga tjejer drömmer om att vika ut sig, det har jag hört och läst – och är något man måste jobba emot på skolor – att flickor ska leva upp till ideal, finnas för mäns skull, som ”ögongodis” – objekt! Yttre värderas högre än inre på flickor! Och då är Kija fel person på fel plats.

  8. Hmmm… = läst och begrundat.


  1. 1 Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Varför göra kvinnan till ett offer t.o.m. mellan lakanen?

Kommentera

