Skolverket ger inte alls Jan Björklund rätt

31Jan09

SvD väljer rubriken ”Björklund får rätt av Skolverket”. Och andra bloggare hänger och skriver bl a att ”Majoren fick rätt till slut” och att ”Skolverket ger Björklund MVG”.

Det är Skolverket som beordrats av skolminister Jan Björklund att sammanställa statistik om vad internationella undersökningar säger om den svenska skolan. Det sedan skolministern fått på tafsen av P1-programmet Kris i skolan.

Men vad säger Skolverkets rapport om det hela? Egentligen.

Hela rapporten finns att ladda hem som pdf och det är intressant läsning eftersom den inte alls ger Jan Björklund rätt.

Men låt oss ta det från början och se på vad Jan Björklund har gett Skolverket för uppdrag:

Regeringen har uppdragit åt Skolverket att utarbeta ett sammanfattande underlag om kunskapsutvecklingen hos elever i grundskolan. I uppdraget ligger också att sammanställa resultat om svenska elevers studiemiljö. Utvecklingen ska sättas i relation till andra jämförbara länder.

Läs sista meningen en gång till. I klartext betyder det att Jan Björklund har gett i uppdrag åt Skolverket att ur undersökningarna plocka bort de länder som har sämre resultat än Sverige. Och då blir det naturligtvis så att Sverige halkar längre ner i tabellerna (som om vore det här någon form av idrottstävling).

Men inte ens när Skolverket plockar bort länder ur Pisa och Timms ger de Jan Björklund rätt. För låt oss se på vad Jan Björklund sagt och skrivit genom åren.

Men sanningen uppenbarade sig i höstas när på kort tid tre stora utvärderingar av svenskt skolväsende presenterades. I matematik och naturvetenskap ligger Sverige numera på den undre halvan av tabellerna. – DN Debatt – 2005-07-07

Först naturvetenskap: Visserligen hamnar Sverige i Tims 2003 strax under snittet (521 med snitt på 524) för de utvalda länderna, men i Pisa 2003 är Sverige över snittet och klart på den övre halva.

Därefter matematik: I Timms 2003 hamnar Sverige en bra bit under snittet vad gäller de utvalda länderna (499 – 520). Däremot i Pisa 2003 är Sverige över snittet.

Att Sverige hamnar sämre till i Timms än i Pisa beror på att fler ”jämförbara länder” (ex Luxemburg, Irland, Tyskland, Italien, Spanien och Österrike) är med i Pisa 2003 än i Timms. Därför är snittet lägre i Pisa 2003 än i Timms 2003. Jan Björklund själv hade den invändningen mot Timms 1995 då Sverige låg i topp.

Så enkelt ljuger man med statistik. Och Skolverket ger alltså inte alls Jan Björklund rätt i att ”i matematik och naturvetenskap ligger Sverige numera på den undre halvan av tabellerna”. Fel av Jan Björklund, fortfarande.

Skolverket sammanfattar sin rapport så här:

Under de senaste 20 åren har svenska grundskoleelever presterat resultat som ofta legat över de genomsnittliga resultaten i olika internationella studier. Resultaten i de senaste internationella mätningarna ligger på en genomsnittlig nivå eller över i förhållande till det totala antalet deltagande länder vid respektive mättillfälle. (min fetning)

När Skolverket av Björklund tvingats snäva in sin jämförelse kommer de fram till att:

  1. I läsförståelse ligger Sverige över snittet i samtliga mätningar
  2. I naturvetenskap ligger Sverige över eller på snittet i samtliga undersökning utom en.
  3. I matematik ligger Sverige över eller på snittet i alla undersökningar utom två.

Så usel är alltså den svenska skolan att vi ligger över eller på genomsnittet för jämförbara länder.

Men det finns så klart anledning att vara orolig ändå. Det som är sant och som ingen kan förneka är att de svenska elevernas studieresultat i matematik och naturvetenskap har blivit sämre de senaste femton åren. Inte så drastiskt som Jan Björklund velat göra gällande, men ändå. Jämför man resultaten i undersökningarna från 1995 och de från 2007 har Sveriges elever en tydligt negativ utveckling.

Den viktiga frågan är dock inte huruvida eleverna har sämre resultat utan vad det beror på. Enligt Jan Björklund är det ”flumskolan”, ”socialdemokraterna” eller ”oordningen och stöket” (som f ö inte går att jämföra mellan länderna). Jag tror dock att han har fel. Problemet är snarare brist på resurser.

Fakta 1: Från 1990 till 2002 har lärartätheten i svenska skolor sjunkit från 9,1 lärare per 100 elever till 7,4 lärare per 100 elever 2000.
Antalet behöriga lärare har under samma period sjunkit från 8,6 procent till 6,2 procent.

Fakta 2: Utgiften per elev i grundskolan minskade från 34 procent  av BNP per capita 1991 till 24 procent 1999. Minskningen är alltså tio procenenheter under tio år.

Fakta 3: En ökning i lärartätheten ger bättre studieresultat.

Eller för att citera professorn i nationalekonomi Peter Fredriksson och fil dr i samma ämne Björn Öckert (ur Ekonomisk Debatt som pdf):

Lärartätheten  i den  svenska grundskolan minskade  i  stort  sett under hela 1990-talet. Våra skattningar tyder på att elevernas studieprestationer minskade som en följd av detta.

Vi tar det en gång till:

  1. Resurserna till skolan minskade under hela 90-talet.
  2. Elevernas resultat försämrades klart under 90-talet och 00-talet.
  3. Ja, det finns ett samband.

Läs även andra bloggare om , , , , , ,

Annonser


16 Responses to “Skolverket ger inte alls Jan Björklund rätt”

  1. Bra analys! Tack för den.

  2. Bravo!

  3. Vilken människa som helst har bättre pedagogisk insyn än Skolministern. Avsätt honom!

  4. 4 Svinto

    Jamen det var ju det det stod i SvDs artikel, TENDENSEN är negativ. Så vad ska de här 14000 tecknen vara bra för?

  5. Svinto: Läs rubriken i SvDs artikel en gång till.

  6. 6 Svinto

    Tja, om man tror att rubriker kan innehålla hela sanningen så…

  7. Lysande analys!

  8. 8 O

    Svinto:
    ”Tja, om man tror att rubriker kan innehålla hela sanningen så…”

    Eftersom ett stort antal svenska bloggare och journalister tycks tro det är nog maxelsons pedagogiska tillrättavisande nödvändigt.

  9. 9 patalompolitik

    I Björklunds eget nyhetsbrev är rubriken ”Skolverket bekräftar min bild av skolan”.

    Tack för en mycket bra analys av vad rapporten egentligen säger.


  1. 1 Stämmer Björklunds karta? | Svensson
  2. 2 DN springer än en gång i Björklunds koppel, men AS smular sönder Björklundsbluffen | Aktieskolan
  3. 3 Björklund - mästare i att fuska med siffror | Arvidfalk.se
  4. 4 Stefan Olsson » Vänsterbloggare vrider sig i vånda över Skolverkets rapport
  5. 5 adventskalendern :: Svensk flumskola anno 1973, när Björklund gick i 5:an :: January :: 2009
  6. 6 Skolministern fuskar igen « Johan Frick
  7. 7 Björklund har fel | Niklas.in

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: