Spotify skjuter sig själva i foten

29Jan09

Jag älskar Spotify. Anledningen är dess briljanta enkelhet och stora utbud. Jag läste t ex sent igår en recension av Freddie Wadlings nya skiva i GP. Eftersom jag gillar Wadling ville jag så klart snabbt kunna lyssna på några låtar. På Piratbukten fanns ingenting och inte heller på de andra – kanske inte helt lagliga – ställen där jag brukar leta hittade jag The Dark Flower. Men i Spotify skrev jag Wadling och såklart kunde jag omedelbart lyssna på skivan.

Nu ska (läser jag hos Beta Alfa) Spotify minska sitt utbud av musik, med början nästa vecka. Dessutom skall världen delas upp i regioner där vissa låtar bara blir lyssningsbara i vissa regioner. Vilket – med HAX ord – är rent medeltida och dessutom strider det förmodligen mot EUs regler om fri rörlighet.

När Spotify – eller egentligen musikindustrin – börjar krångla till det skjuter de sig själva i foten. För anledningen till att folk använder Pirate Bat är inte i första hand att det är gratis utan för att det är enkelt. Och det är därför som jag älskar Spotify – dess enkelhet.

Mikael Zakrisson skriver så här:

Det här är naturligtvis ett stort avbräck, inte minst för att den tidigare så enkla tjänsten blir mer krånglig. Helt plötsligt måste jag hålla koll på vilken musik som finns och inte finns och var den finns, om jag reser mellan Europa och USA, till exempel. Här fortsätter Spotify sin inslagna hemliga väg och säger noll om vilken musik de tagit bort.

Inte för att jag särskilt ofta reser över Atlanten, men det är ändå så typiskt att när det för en gångs skull skapas en laglig och smidig tjänst för musiklyssnande som vinner sympati hos användare så ska skivbolagen dit och förstöra.

Läs även andra bloggare om , , , ,

4 Responses to “Spotify skjuter sig själva i foten”

  1. 1 JB

    Om jag har förstått det rätt (enligt Spotifys supportforum) så kommer utbudet att se likadant ut för den som reser i världen. Utbudet styrs av det land där man är registrerad användare. Det ska alltså gå att resa till andra länder och behålla samma utbud.

  2. 2 Tobias

    Det är inte Spotify’s fel att det blivit på detta sätt. Det har med låtlicenserna att göra. Skulle Spotify få välja skulle ju dom gjort all världens musik tillgänglig för alla. Det tjänar dom bäst på. Utan det är istället externa krav på att reglerna om vissa låtars nationsbegränsningar som slagit igenom.

    Dags att regga sig i USA …


  1. 1 Spotify utan musik… « 1 apa
  2. 2 Spotify stryps | Svensson

Kommentera

