Vill ni ha deT som i Sovjet eller?

19Jan09

När jag började på gymnasiet 1994 var jag lite allmänt vänster. En stor del av mina klasskamrater var muffare och vi hamnade ofta i hätska debattera. Jag visste att jag vunnit debatten när någon av dem frågade: ”Men, vill ni ha det som i Sovjetunionen eller?”. Den frågan kunde komma upp i debatter om ämnen som EU, skattepolitik eller försvaret.

Att försöka associera motståndare till en obehaglig regim är ett fult och misslyckat debattknep. Den som använder det har tydligt visat att han/hon inte har några bra argument i sak.

Nu senast är det Hans Egnell på bloggen motpol som drabbas av det fula knepet. Han skriver en utmärkt text där han utifrån ett liberalt perspektiv kritiserar Israels övergrepp:

Jag är trött på dubbelmoralen och hyckleriet. Jag önskar se fler liberaler som tar principerna om demokrati, rättssäkerhet och frihet på allvar och inte inskränker sig till att vrida och vända på dessa begrepp till oigenkännlighet bara för att hamna i USA:s eller Israels försvar. Någonstans där på vägen upphörde ni nämligen att vara liberaler.

I kommentatorsfältet skriver ingen mindre än Dick Erixon följande:

Så du vill hellre att Irans Ahmadinejad, Putins Ryssland och Kinas kommunistparti ska leda världen?

Egnell har i sin text aldrig ens snuddat vid tanken på ett sådant alternativ. Men Dick Erixon saknar – som så ofta förr – argument och jobbar utifrån principen gulit by association. Och då passar det bra att försöka få det att framstå som om en liberal kritik mot Israel och W Bush också är en önskan om islamism, totalitarism och kommunisum. Som Dennis skriver om Regnells text:

För en otäckt träffande illustration av problemet så räcker det med att läsa Dick Erixons kommentar till inlägget.

Läs även andra bloggare om , , , , , , ,

One Response to “Vill ni ha deT som i Sovjet eller?”

  1. Jag försöker och försöker men kan inte minnas när Erixon senast hade bra argument för sin sak och inte jobbade utifrån g.b.a. eller känslomässiga argument.


Kommentera

