Liza Marklund ljuger, så enkelt är det

14Jan09

Nu säger hon så här. Liza Marklund 11 januari 2009:

”Gömda” och ”Asyl” är filtrerade genom mig som författare. Jag har återgett, i gestaltad form, den berättelse som jag har fått av en annan person. Om människor har uppfattat att ”Gömda” och ”Asyl” är korrekta ner i minsta detalj, då känner de sig förstås lurade. Jag är uppriktigt ledsen för detta.

Men då sa hon så här. Liza Marklund 16 juni 2004:

Ingenting är påhittat, vare sig i Gömda eller Asyl. Inga händelser är flyttade (annat än i nödfall, för att dölja de hotade människornas identiteter).

Och så här. Liza Marklund i förordet till Gömda – en sann historia

Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter/-/Vissa namn och detaljer i berättelsen är ändrade för att skydda de gömda människornas identitet.

Den enda anledningen till att Gömda blivit en succé är att den marknadsförts som en ”sann historia”. Och det har Liza Marklund bidragit till. Nu ljuger hon om vad hon sagt. Så enkelt är det.

Läs även andra bloggare om , ,



4 Responses to “Liza Marklund ljuger, så enkelt är det”

  1. Bloggarna. Kollar runt, allt detta glättiga pladder, aningslöst, overkligt, som existensfilosofin avslöjat, Reden, Verfall, Uneigentlichkeit, inautenticité, mauvaise foi… deprimerande. Folk behöver en hästdos Angst.

  2. Sant. Helt sanslöst. Boken var bra. Så håll nu igen. ca 5 år senare

  3. 3 Helena

    Nej!
    Jag tror att det är det värsta. Boken är usel. Ordfattig och simpel, dessutom marknadsförd som sann fast det är lögn. Ett kräkmedel.
    Jag läste den enbart för att veta vad jag pratar om.

    Skriven för …den typen av människor som Liza Marklund och Mia är. Den riktiga Mia alltså.
    Jag önskar Liza Marklund och andra all framgång dom kan få.
    Men nån författare blir hon inte bara för att hennes böcker läses av många.

  4. Allt som Liza Marklund rör vid blir uselt. Det gäller inte bara ”Gömda”. Jag begriper inte vad för sorts människor det är som tycker att hon skriver bra.


Kommentera

