Nej, bojkotta INTE Israel

10Jan09

Nu när Israels grymma krig på Gazaremsan går in på sin tredje vecka börjar det i Sverige höjas röster på att vi skall bojkotta Israel. En sådan bojkott skulle kunna gälla den kommande Davis Cup-matchen mellan Sverige och Israel.

När Sverige spelade mot det fascistiska Chile i september 1975 var det många som menade att matchen skulle stoppas. Likaså genomfördes under många år en kampanj för att isolera det rasistiska Sydafrika. Två kampanjer som jag med största sannolikhet hade stöt om jag varit politiskt aktiv på den tiden. Dock anser jag inte att Israel bör bojkottas på samma sätt.

För det första ter det sig som mycket märkligt att enbart bojkotta Israel när Sverige de senaste veckorna både spelat handbollslandskamp mot Kuwait (ett land som grovt kränker de mänskliga rättigheterna) och ishockeylandskamp mot Ryssland (som invaderade Georgien i somras). Skall idrottsbojkott användas som metod borde det finnas någon form av konsekvens annars blir agerandet mycket tandlöst.

För det andra anser jag att bojkott av landet Israel är fel av den anledningen att det sänder fel signaler. Visst skall vi protestera mot hur den israeliska regeringen och militären agerar gentemot palestinierna på Gazaremsan. Men enskilda israeler skall inte straffas för för vad landets politiska och militära styre gör såsom Shahar Peer nu får göra i Nya Zeeland:

Israeliska tennisstjärnan Shahar Peer möts av hot och demonstrationer under den pågående ATP-turneringen i Nya Zeeland. En protestgrupp vill tvinga henne att dra sig ur och orsaken är förstås invasionen av Gaza.

På samma sätt som enskilda palestinier inte skall straffas för att vissa grupper skjuter raketer mot Israel.

För det tredje är Israel ett land vars självbild i bygger på att man ser sig som utsatta och utelämnade, omringade av fientliga stater och tvungna att enbart lita på den egna styrkan att försvara sig. Europas länder ser man som potentiella fiender, dels p.g.a. arvet från förintelsen, dels på den negativa inställningen till Israel som funnits och fortfarande finns.

Om en rättvis och fungerande fred skall komma till stånd mellan Israel och Palestina måste det finnas en fungerande dialog mellan parterna. En sådan dialog kan vi européer enkelt skjuta i sank genom att visa att vi i Europa väljer att inte ha med Israel att göra samtidigt som vi inte bryr oss om vi handlar med iranska dadlar, egyptiska apelsiner eller marockanska klementiner. I stället för dialog förstärker vi då den negativa israeliska självbilde.

Därför bör vi protestera kraftfullt mot Israels agerande mot palestinierna, men inte bojkotta.

Läs även andra bloggare om , , , , ,



20 Responses to “Nej, bojkotta INTE Israel”

  1. 1 maria

    Det stämmer att vi ska protestera mot israels regering. Men vi ska boykotta israel varor för att de enskilda människorna får pengarna för varorna som går till den israelska millitären , altså pengarna vi betalar med används för vapen mot den palestinska befolkningen. För att minska israels vapeninnehav måste vi boykotta israels och deras sammarbete med USA;s globala handling……Hur ska vi annars kunna stoppa de israeliska terroristena mot de oskyldiga barnen !!!!!!!!!!!!!

    VI MÅSTE GÖRA EN FÖRÄNDRING!!

  2. 2 Kobolt

    Oj oj oj Maria! Tänk om världen var så behändigt dockskåpsliten som ditt allmänna förnuft verkar vara, och inte så stor så stor som den i verkligheten är. Jag antar att du är relativt ung så det får väl tjäna som ursäkt till ditt inlägg här ovan. Men det finns hopp – man växer upp och blir med åren lite klokare. Sen heter det Bojkott med J och inte Y. Se där, redan en ny lärdom och bit på vägen mot upplysning. Lycka till.

  3. Kobolt: Snygg uppvisning i härskartekniker. Du lyckas faktiskt inte presentera ett enda argument i ditt svar.

  4. Hur skiljer sig det fascistiska Chile från det fascistiska Israel (som har RASLAGAR, något som INTE Chile hade!)? Hur skiljer sig apartheidens Sydafrika från apartheidens Israel (som har en levande, aktiv apartheid inskriven i såväl lag som folkligt medvetende)?

    Det fungerade med Sydafrika och kommer att fungera med Israel också.

  5. 5 jonas

    Nicklas Eriksson: Jag tror inte ens att du kan korrekt definiera vad ”fascism” faktiskt är, bortsett från den populära användningen av ordet som skällord bland intoleranta vänster aktivister.

    Är Israel fascistiskt?
    -Är Israel en enparti stat? Nej, det har fria val till en öppen riksdag.
    -Har Israel en diktator? Nej, det har en premiärminister som sitter på mandat.
    -Är landets ekonomi och produktionsmedel förstatligade? Nej, det är en marknads ekonomi. En liberal kapitalist ekonomi. Sådant hatar riktiga fascister.
    -Tillämpar Israel social darwinism? Nej.
    -Är individen alltid underordnad staten i Israel? Nej, i Israel är individualism ganska populärt.
    -Är Israel en polisstat? Nej.

    Så vad är det som gör att Israel är ”fascistiskt”? Jo, juste ja. De är ”fascister” för att du inte tycker om dem.

  6. Oj oj oj Jonas vad jag ska krossa dina argument nu!

    ”-Är Israel en enparti stat? Nej, det har fria val till en öppen riksdag.”

    Det krävs faktiskt inte en enpartistat för att fascism ska råda. Det är det vanliga, men är inte nödvändigt alls. Fria val skulle jag verkligen inte kalla det när israeler av arabiskt ursprung ofta hindras att rösta av de rent rasistiska skäl som finns inskrivna i landets lagar om apartheid. Araber ÄR persona non gratas i Israel, men israeler tillåter dem på nåder eftersom de vet att de skulle få bädda sina egna sängar själva samt städa sina egna kåkar om det inte vore för de arabiska israelerna.

    ”-Har Israel en diktator? Nej, det har en premiärminister som sitter på mandat.”

    So? Det hade Adolf Hilter också.

    ”-Är landets ekonomi och produktionsmedel förstatligade? Nej, det är en marknads ekonomi. En liberal kapitalist ekonomi. Sådant hatar riktiga fascister.”

    Nu fattar jag ingenting. Hur är det relevant för ett fascistiskt styre? Återigen tror jag att du har fått din uppfattning om fascism delvis från de länder som styrts på ett fascistiskt sätt (av vilka du väljer att avfärda exempelvis Chile på ett lite snyggt sätt vars näringsliv var minst sagt oreglerat under den extremliberala chicagoskolan), inte från de rena definitionerna av fascism. Samma sak i Spanien under general Franco. Åter: Hur är det relevant för ett fascistiskt styre?

    ”-Tillämpar Israel social darwinism? Nej.”

    Jo. Man har raslagar för att skilja judar och araber åt samt att regeringen är sionister, vilket i sig är socialdarwinism på religiösa grunder.

    ”-Är individen alltid underordnad staten i Israel? Nej, i Israel är individualism ganska populärt.”

    Det skulle väl vara enda punkten det skiljer sig på då, men återigen tror jag att tittade för mycket bakåt när du grundade din syn på vad som är fascism.

    ”-Är Israel en polisstat? Nej.”

    Helt rätt, det är en militärstat.

    Detta, plus att de använder urskiljningslöst våld mot kvinnor, barn och gamla plus ickestridande män för att uppnå ett etniskt rensat Storisrael gör att de är – fascister. Etnisk renhet är i och för sig heller inget krav inom fascismen, dock vanligt, men faktum är att ”judar” knappast är en enhetlig folkgrupp – längre. Det är sionismen och religionen som gör att de fortfarande tror det genom den förstnämnda övermänniskoteorin.

    Ska vi ta en match till eller fick du nog där?

  7. 7 jonas

    Niklas, jag skrattade bara åt det du skrev för det är så verklighetsfrämmande att det bara vore slöseri av min tid att ens försöka föra ett vettigt argument. Tydligt är dock att du inte vet mycket om världen. Jag tror att de flesta som läser det här i efterhand förstår vad jag menar. Jag kan inte riktigt hålla mig tillbaka, så jag skall ge dig lite vatten på din kvarn. Det liksom kliar i fingrarna när jag läser vad du skriver. (jo, jag vet, jag slösar min tid, jag borde egentligen gå ut och jogga, men jag kan inte hålla mig):

    ”Det krävs faktiskt inte en enpartistat för att fascism ska råda.”

    Jag låter den här kommentaren stå för sig själv. Den e så rolig.

    ”So? Det hade Adolf Hilter också”

    Ehh..nej. Jag vet faktist inte ens vad du talar om. Hade Adolf Hitler en premiärminister som var demokratiskt vald på mandat och som han själv lydde under? Det var som fan. Du sitter ju inne på en massa historiska fakta som ingen annan någonsin hört talas om. Fort, du måste sprida det här för resten av världen, så att ingen undgår tillfället att ta del av din oändliga visdom.

    ”Nu fattar jag ingenting. Hur är [förstatligande av produktionsmedlen] relevant för ett fascistiskt styre? Återigen tror jag att du har fått din uppfattning om fascism delvis från de länder som styrts på ett fascistiskt sätt inte från de rena definitionerna av fascism. Åter: Hur är det relevant för ett fascistiskt styre?”

    Jag asgarvar när jag läser det här. Helt ärligt. Jag asgarvar, eller jag håller mig för skratt med stor ansträning. Länder som har styrts av fascism, har alltså ingenting med ”rena” definitionen av fascism att göra? Du menar alltså att samtliga länder som har styrts av fascister egentligen inte alls har styrts av fascister, eftersom fascism i praktien inte har någontin med fascim i teorin att göra? Inte bara är det här resonemanget ganska dumt. Det är ändå felaktigt. Eftersom också den ”rena” (med det antar jag att du menar den teoretiska, och inte praktiska) fascismen har som huvudtema att samltiga produktionsmedel skall förstatligas. Detta kallas för korporatism. Något som fascisterna själva, i Italien, Rumänien, Spanien, (inte Franco, han var ingen riktig fascist. Trots vad Ung Vänster säger), Tyskland osv alla förespråkade.

    Här kan du läsa lite om Fascism:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

    Det e bra med neturala källor. Då blir man inte lurad av någons om har ett agenda, förstår du.

    Vad gäller marknadsekonmi och Fascism: Tydligen vet du ingenting alls om fascism (bortsett från vad du har läst på jätte-neutrala vänster sidor) och förstår därför kanske inte heller det centrala konceptet med korporatism i fascimen. Skit samma. Jag tror uppriktigt att det inte är någon ide att försöka förklara det för dig.

    Den roligaste kommentaren är dock

    ”tittade för mycket bakåt när du grundade din syn på vad som är fascism”

    Niklas menar alltså att när jag bedömer vad som är Fascism här så utgår jag alldeles för mycket ifrån…just det, Fascisterna själva. Okej, jag vet det är lite svårt att inte fnissa. Jag föstår inte vad Niklas tycker att jag skall utgå ifrån när jag bedömer vad som är fascism, om inte fascisterna själva? Är en Fascist kanske vad ung vänster säger att den är? Isåfall är en facist ungefär allt och alla som ung vänster inte gillar. Det e fler än bara Israel alltså.

    ”Helt rätt, det är en militärstat”

    Jag vet inte ens vad du definierar som en ”militärstat”. Det finns inte ens något som heter ”militärstat”. Vad skulle det vara isåfall? Är det en stat som har en militär? Det är ju alla stater, nästan. Menar du att det är en stat som styrs av militären? Det har aldrig existerat en sådan stat. Det har funnits militärjuntor som styrt länder, alltså då höga militärer tagit makten. Eller hela regeringen bara bestått av militära ledare. Men det e ju inte ovanligt precis. Pakistan, Libyen, Uganda är ju bara några länder som styrts av militärer, men inga av de här länderna kan precis kallas för ”militärstater”. Därför det existerar ingenting som heter ”militärstat”. Du kanske tror att för att det finns ett utryck som heter ”polistat” så exitsterar det också något som heter ”militärstat”. Men visst, förklara vad är en ”militärstat” för något.

    Ursäkta att jag skriver så långt jag måste verkligen öva på att fatta mig kortare. Det är verkligen en konst.

    ”faktum är att “judar” knappast är en enhetlig folkgrupp”

    Kan inte du förklara exakt vad är en ”enhetlig folkgrupp”? Själva tanken att det ens existerar ”folkgrupper” har inte funnits i mer än ett par hundra år. Är svenskar en ”enhetlig folkgrupp”? Varför det? För att vi alla bor i samma land och talar samma språk? Eller för att vi alla är ”blonda och blåögda”? Vänta nu. Alla svenskar ser inte likadana ut. Och alla Svenskar beter sig inte likadant. Och alla svenskar har inte samma religion. Det är knappt att man kan säga att alla svenskar ens talar samma språk (jag rinkeby svenska känns ibland som ett annat språk med dess egna konnotationer, och inbyggda värderingar) Vad är egentligen kriterierna för att man skall ha rätt att kalla sig för ”enhetlig folkgrupp”.

    Ärligt talat. En folkgrupp är folk som tycker att de hör samman med varandra. Och det kan ingen utomstående säga åt dem att de inte gör, för det handlar om vad folk själva tycker inte vad någon säger åt dem att de är. Det är ungefär som med familjer. Vad är den exakta definitionen av en ”familj”? Är det mamma-pappa-barn? Vissa påstår det. Andra säger att det är pappa-pappa-barn, och i Saudi Arabien tycker de att det är Pappa-mamma-mamma-mamma-mammma-mamma-barn. Så vad är defintionen av en familj då? Det som en saudiarab kanske betraktar som en familj skulle inte få kallas för familj i sverige. Så vad är en familj? Det samma med folkgrupper, samhörighet kan vara uppbyggd på många olika sätt. Vem tror du egentligen att du är att säga åt folk hur de hör ihop med andra människor?

  8. 8 jonas

    P.s. Lagar som ”skiljer araber och judar åt” (vilket i sig dessutom är ett kontroversiellt påstående) är inte samma sak som social darwinism. Dunder-Suck.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Social_darwinism

  9. 9 jonas

    p.s. 2, Chile var inte Fascistiskt. Det förklarade du just själv: de e hade en fri ekonomi. Det var en militärjunta. Dubbelsuck.

  10. Jonas min vän. Halva min familj flydde från det fascistiska Chile, min egen svärfar stod uppsatt på Pinochets dödslista, ska du komma och lära mig om Chile var fascistiskt eller inte?

    Vilken tur du har som kan blanda bort lite kort med teknikaliteter medan ännu fler barn dör i Gaza. Men så har det alltid varit, ni borgare bryr er mer om krossade rutor än krossade skallar så länge det inte är era egna.

    Bra att jag kunde bjuda på ett skratt. Det kostar inget.

  11. Kort och gott: Nicklas – du har rätt! Jonas – gå och jogga i stället för att skriva dumheter!

  12. 12 jonas

    Först var du så otroligt kaxig och skulle ”krossa mina argument” och frågade om jag inte ”ville gå en till match”, sen när jag svarar på det så säger du att mina argument bara är ”teknikaliteter”. Och med ”teknikaliteter” så antar jag att du menar fakta.

    ”Jonas min vän. Halva min familj flydde från det fascistiska Chile, min egen svärfar stod uppsatt på Pinochets dödslista, ska du komma och lära mig om Chile var fascistiskt eller inte?”

    Vad snabbt vi blev ”vänner”. Jag förstår inte alls vad du vill. Vill du att ingen skall kritisera det du säger eftersom din svärfar ”stod på Pinochets dödslista”? Det känns som att du nu desperat försöker skaffa dig auktoritet, efteresom du uppenbarligen saknar den, och du drar dig inte ens för att utnyttja din svärfars lidande för att folk skall hålla med dig. Om du verkligen visst något om något skulle du aldrig behöva dra in din svärfars lidande i det här.

    ”Vilken tur du har som kan blanda bort lite kort med teknikaliteter medan ännu fler barn dör i Gaza.”

    Vad är det du antyder? Att eftersom du inte kan bevisa att Israel är ”facistiskt” så kommer barnen i Gaza att lida? Jag tycker att det är hemskt det som händer barnen där och det är ett vidrigt lidande. Det e säkert vad du tycker också. Men att kasta glåpord på Israel löser ju inte problemet. Och att använda andra människor lidande för att vinna ett argument är rent förkastligt.

    Det är som jag sa från början, du känner inte till den korrekta definitionen av ordet ”fascist” utan använder det som glåpord för allt och alla som du inte gillar.

    ”Men så har det alltid varit, ni borgare bryr er mer om krossade rutor än krossade skallar så länge det inte är era egna.”

    Jag som trodde att vi var ”vänner” och nu så säger du sådana här hemskheter om mig. Är det så du behandlar dina vänner?

  13. 13 Stefan

    Oscar Swartz skriver bra tycker jag, om att Israel må ha moralisk rätt att försvara sig mot terrorister (om än inte i de proportioner som är aktuella), men att RÄTT inte är detsamma som KLOKT.

    http://swartz.typepad.com/texplorer/2009/01/gaza-r%C3%A4tt-inte-samma-som-klokt.html

    Tänk om vi kunde släppa skyttegravskriget mellan höger och vänster i den här frågan. Tänk om vi kunde inse att man inte måste ”välja sida” i konflikten, och stödja denna sida okritiskt och reservationslöst. Det är sorgligt att se hur ”högern” (liberaler) faktiskt lyckas vara mer pragmatiska än vänstern i frågan. Kan inte vänstern sluta drömma om det sedan länge försumbara palestinska ”vänstermotståndet” i form av PFLP och kasta ut gammalt leninistiskt tankegods om ”anti-imperialism” för att ursäkta sitt förkastliga stöd åt det ”motstånd” som idag utgörs av islamistiska reaktionärer i Hamas? Det är ju vänstern (i hyfsat bred bemärkelse, från vänsterliberaler till icke-leninistiska marxister) som BORDE ha förutsättningarna för en vettig (konsekventialistisk) analys i den här frågan. En analys som klarar av att skilja på rätt och klokt.

  14. 14 bjorn

    ang Israel = varför ska vi bry oss om detta skitland?
    Israeliska pressen i usa som har ställt till det – pressen överdemensionerar detta (tänker i gamla banor)
    Det är ju beteendemässigt ulvar i fårakläder (varit under hela deras historia)
    Bara sätt en atombomb
    Jag själv har ju bara brytt mig de senaste 2 åren – jag visste knappt att det fanns innan

  15. 15 jonas

    tack björn för den insiktsfulla kommentaren. Jag hade ingen aning om att just du ”knappt brytt dig” de senaste 2 åren. Om jag vetat det tidigare hade jag aldrig läst en enda artikel om konflikten, speciellt eftersom du ”knappt visste” att Israel fanns. Jag tror att många känner som jag. Ditt inlägg tillför så mycket.

  16. 16 JP

    Jag håller med, Sverige skall inte bojkotta någon tennismatch mot Israel. De som för fram argumenten om att vi måste visa var vi står snackar skit. Vi skulle bojkotta fotbolls-VM i Tyskland och OS i Peking också, som tur är blev detta inte verklighet. Robin Söderling, Mats Wilander mfl representerar Sverige som idrottsmän, inget annat. Vi har ett stort gäng överbetalda politiker som inte gör mycket av värde, det är deras jobb att agera i Israelfrågan. Inte fan engagerar sig sossarna i frågor när det gäller länder som de tycker har en schysst politik. Hade Ryssland bombat sönder Israel kan man ge sig fan på att socialdemokraterna hade ställt sig upp och applåderat. Men vänsterfolket älskar ju att ha något att demonstrera mot så låt dem göra det.

  17. 17 Rik person

    Jag kommer att stödköpa israeliska varor extra mycket nu, för att kompensera för den pågående hatattacken mot Israel.

    Alla personer som föraktar rasistiskt grundat judehat, oavsett om den klär sig i nazistisk, kommunistisk eller islamistisk uniform, borde göra samma sak.

  18. 18 Joje

    ”På samma sätt som enskilda palestinier inte skall straffas för att vissa grupper skjuter raketer mot Israel.”

    Skillnaden där är ju att det inte är palestiniernas officiella armé som skjuter raketer utan olika smågrupper som DFLP, Islamiska Jihad och diskreta grupper inom Hamas. Enskilda israeler har röstat fram en regering som använder extremt övervåld, enskilda palestinier har förvisso valt Hamas men det är fortfarande inte i egenskap av parlamentarisk majoritet som Hamas deltar i raketattackerna mot Israel. Att man drabbas av protester är något man får acceptera om man ska kalla sig demokratisk och röstar fram en regering värdig protester. Självklart inser jag att inte alla israeler som drabbas inte röstat på de politiker som nu står bakom massakern i Gaza men förutsätt att Israel faktiskt är demokratiskt kommer sannolikt en majoritet av de drabbade ha gjort det. Och att andra drabbas ökar bara de interna protesterna mot regeringen.

  19. 19 europé

    Hej alla!

    När folk pekar finger åt Israel borde man samtidigt tänka på vad Sverige har gjort mot sin urbefolkning och att hur lagar och rättigheter kring det hela står till idag. Jag tror på ett fritt Palestina. Det skulle vara trevligt med ett fritt Lappland också.
    Tack vare den svenska kolonialmakten finns det färre och färre samer och samiska dialekter. Den svenska staten håller upp en otroligt fin men samtidigt äcklig fasad kring hur situationen behandlas. Samerna har inte mer än ett reservat idag, där du har ett låtsasparlament med låtsas rättighetsutövande och lite samiska att studera på universitetsnivå. Kul för dem! Men det är ändå den svenska staten som bestämmer. Ganska smidigt jobbat måste jag erkänna. Försvenska alla i den mån man kan. De som inte går att smälta in kan vi parkera i förorten Gazared. Vi andra européer kan faktiskt lära oss någonting av den svenska staten om hur man hanterar sådana saker på ett diplomatiskt sätt. Skåne, tyska soldater till Norge, ockupationen av Finland (fast detta gör inget eftersom det var ”länge sedan”), samernas situation, FRA-lagen m.fl. Snyggt jobbat. Inte lika skrikande som de andra j**** händelserna nere på kontinenten men snyggt ändå. Det kommer säkert flera överraskningar i framtiden. Varför sluta nu om man har skaffat sig en så enorm erfarenhet av att vara självgod och ha dubbelmoral?! Sen kan man fundera lite kring det faktum att Israel drog tillbaka sina trupper och bosättare från Gaza, flera tiotusen människor vi pratar om. Människor som var födda där och hade hela sitt liv där. Nej ingen som helst empati för dem heller! Det ska inte fotas och visas på tv inte heller den dagliga raketanfall mot Israel, inte tunnelsystemet under palestinsk mark som har byggts för att kunna förse dem med vapen från olika arabländer runt omkring Israel. Sen ska Davis-cup deltagare nästan utsättas för våld. Privatpersoner som har ingenting med ett dumt krig att göra. Och nej alla dessa saker inte rättfärdigar krig och att tusentals människor dör i Palestina, men när man har sträckt ut en hand och vill samtala så sluta skjuta era förbaskade raketer. Varför är man så dum att man gräver sin egen grav? Jag tror på diskussion utan vapen. Andra arabländer har också ett jätteansvar för att kriget ska upphöra. Avväpna terroristgrupper med gemensam kraft och bygga upp Palestina på nytt med gemensamma medel och pengar. Förmå sen Israel att betala skadestånd som Tyskland betalar till Israels befolkning även idag. Steg för steg ska man gå. Men så länge inte Israel (som har dessutom kärnvapen) känner sig tryggt kommer inte landet ge sig. De här trevliga bröderna till Palestina som till exempel Iran och Syrien vilka förser landet med vapen, ödelägger fredsprocessen och bidrar till att fler palestinier dör på grund av korkade terroristgrupper som leker. Jag tror inte att det krävs ett under för att människor av olika nationaliteter och religion ska kunna leva ihop. Surprise!!! Det har hänt förut. Bojkott erbjuder ingen lösning bara omöjliggör handel för länder och företagare (även svenska) mitt i en lågkonjunktur.


  1. 1 Läsvärt om problemen med en bojkott mot Israel « Utsikt från höjden

Kommentera

