Lista över de 10 bästa låtarna 2008

31Dec08

Året skall alltid summeras på nyårsafton. Det här är i mitt tycke årets tio bästa låtar. Som ni märker är det Glasvegas, Frida Hyvönen och Håkan som dominerar. Och så har de också gjort de tre bästa skivorna i år, enligt mitt tycke och med kommentarer från andra som också gillar dessa låtar.

  1. Flowers & Football Tops – Glasvegas
    Om mordet på Kriss Donald. Som Jan Gradvall skriver: ”Det är förkrossande öppning på ett av de mest förkrossande debutalbumen i skotsk pophistoria.”
  2. Dirty Dancing – Frida Hyvönen
    ”Frida sjunger om en egen Dirty Dancing-historia, fast det var inte i USA utan i Folkets hus källare. Och den är så otroligt vacker.”
  3. Geraldine – Glasvegas
    ”I will be the angel on your shoulder, My name is Geraldine, I’m your social worker.”
  4. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din – Håkan Hellström
    Bästa spåret” på årets bästa skiva på svenska.
  5. För en lång lång tid – Håkan Hellström
    ”För en lång lång tid är kanske hans bästa text hittils. Den blir ännu starkare om man läser den rakt av med eftertanke”
  6. Anna – Hello Saferide
    ”Låten Anna tycker jag fångar Annikas storhet i ett nötskal. Låten som handlar om flickan Anna som aldrig blev till för att killen dumpade, alla planer som aldrig blev av och alla drömmar som gick i spillror.”
  7. Kär i en ängel – Håkan Hellström
    ”Han bevisar bara att vad han än tar sig till blir det till guld. Den som inte tror att han kan göra soul bör lyssna på Kär i en ängel.”
  8. Ibland Gör Man Rätt Ibland Gör Man Fel – Markus Krunegård
    ”Låtarna är underbara och när man blir trött sitter man där och låter texterna ta en vidare in i en värld som vi alla, vi popsnören, vi ungdomsromantiker/hatare kan relatera till så jävla bra. Ibland gör man rätt ibland gör man fel och ibland hittar man ett mästerverk i en debut.
  9. Viva la vida – Coldplay
    ”Viva La Vida är Coldplays bästa låt på senaste skivan”
  10. December – Frida Hyvönen
    ”Med sin tunna men ändå genomträngande röst sjunger Hyvönen om aborter /../ Årets bästa skiva

Andra som listat årets låtar är Kom igen Linda, Jazzkatt, Oswalds popcorn, New Materia och Windyjonas

Läs även andra bloggare om , , , , , ,

4 Responses to “Lista över de 10 bästa låtarna 2008”

  1. 1 Mikael

    Tycker Coldplay var helt ok fram till de gjorde denna låten. Den ær inte ens snyggt snodd från Joe Satriani. Dom har rippad hela låten rakt av, bara ændrat lite.

  2. Hej!
    Bra lista, men så påminner den ju en del om min också 🙂
    Kolla in http://topp30.se för en sjukt lång lista över årets bästa låtar. Det är jag och några kompisar som lagt ihop våra individuella listor och fått ihop en sammanlagd. Lite kul, tycker vi.

  3. Håller fr.a. med dig om Fridas Dirty Dancing. Sällan blir jag så slagen av en låt som jag blev till denna. Så vackert och så förrvirrat, kärleksfullt nostalgiskt. Underbar är ordet.


  1. 1 De bästa låtarna 2008 som spellista i Spotify « Utsikt från höjden

Kommentera

