Intressant pizzastatistik

10Dec08

Jag är lite smått perverst intresserad av statistik i allmänhet och diagram i synnerhet. Ge mig SCB:s årsbok och jag går igång ordentligt.

Därför blir jag så glad när jag ser att onlinepizza.se har släppt Svenska pizzarapporten där det går att få fram en hel rad intressant fakta ur statistiken. Några exempel:

  • Kebabpizzan är den mest populära pizzan.
  • Pizzakonsumtionen stiger kontinuerligt under veckan för att kulminera på söndagen.
  • Förutom tomatsås och ost är lök den vanligaste ingrediensen.
  • Pizzakonsumtionen varierar under året (se diagrammet nedanför).

Av det här diagrammet går det att utläsa att nyårsdagen är den dag då det äts mest pizza (bakfylla?). Vidare ökar pizzakonsumtionen markant (25%) i slutet av varje månad (löning?).

Hela rapporten finns som pdf.

Läs även andra bloggare om , .



One Response to “Intressant pizzastatistik”

  1. Kul att du hittade rapporten! Men du glömde ju den (i mina ögon) mest underliga siffran: 76 % av alla pizzor äts med extra sås (utöver tomatsås).

    Visst är det löningen som ger de skarpa topparna i diagrammet ovan. En annan sak som jag noterar är att efter riktigt höga toppar (1 jan och 1 maj) så blir svackan under den kommande månaden djupare än i de fall där löningstoppen inte är lika markant.


Kommentera

