Varför lägger ni inte upp filmen själva?

26Nov08

Regissören Tomas Alfredson och producenterna John Nordling och Carl Molinder skriver i ett brev till regeringen att de kommer att sluta göra film i Sverige om inte Ipred-lagen genomförs ”utan kompromisser”. Anledningen till deras hot är att filmen Låt den rätte komma in redan tio dagar efter biopremiären i Sverige fanns tillgänglig på Piratebay.

Men min enkla fråga till filmskaparna är: Varför gjorde ni inte själva filmen tillgänglig digitalt? Jag är en av de som nästan aldrig går på bio längre. De filmer som jag ser tittar jag på hemma via DVD på vår tv. Skälen till mitt bristande biobesökande är många, men främst handlar det om tid. Med småbarn är det svårt att få tid att gå iväg på bio. Därför ser jag film nästan bara hemma.

Tyvärr följer alla filmer samma mönster. Först går filmen upp på bio (allra först i USA om det är en Hollywoodfilm). Därefter rullar den ett par månader på bio om det är hyfsat publikdragande film. Därefter dröjer det ytterligare tid. Sedan släpps filmen på DVD för oss som inte har tid eller ork att gå på bio. Några exempel: Nina Frisk dröjde ett halvår innan den kom på DVD. För Den man älskar tog det sju månader, liksom för Ciao Bella. Arn Tempelriddaren dröjde även den ett halvår.

Och även efter det att filmen släppts på DVD förväntas jag antingen gå till en affär eller vänta ett par dagar innan filmen skickas från en nätaffär. Visst finns det tjänster som erbjuder filmer strömmande (så att jag alltså kan se filmen direkt utan att vänta). Men dels är utbudet hos dessa tjänster bedrövligt, dels bygger det på att jag antingen ser filmen på datorskärmen eller att jag står ut med den sämre kvalitet som strömmande film skulle ge på tv. Dessutom krävs att jag använder buggprogram som Internet Explorer och Windows Mediaplayer, vilket jag i möjligaste mån försöker undvika.

Om jag alltså nu på kvällen bestämmer mig för att jag vill se Morgan Påhlson – världsreporter kan jag antingen vänta ett par dagar och få filmen hemskickad eller så använder det förhatliga Internet Explorer och det ännu värre Windows Mediaplayer och kollar på filmen på datorskärmen.

Eller så använder jag någon bra torrentsida. Väntar tio minuter på att filmen laddas ned i DVD-kvalitet. Bränner filmen på en skiva och ser alltihop i tv-soffan.

Varför kan inte filmbranschens representanter tänka på oss konsumenter istället? Alla vill inte se film på bio. Alla vill inte använda Windows. Alla vill inte vänta i flera dagar på att se en film de blev sugna på nu.

Jag vill kunna hämta hem filmen till en rimlig kostnad utan sämre kvalitet och med möjlighet att bränna ut filmen på en skiva och se den i DVD-spelaren. Men där har branschen nog missat sin chans. Oavsett hur de gör kommer det vara snabbare, enklare och bättre att gå via torrentsidor.

Läs även andra bloggare om , , , , , , ,

One Response to “Varför lägger ni inte upp filmen själva?”


  1. 1 Anna Troberg - Blogg » Håller vitlök surande kreatörer borta?

Kommentera

