Vad får en lärare säga till en elev?

12Nov08

I en dokumentär som SVT visade på valnatten (Från Bill till Barack) fanns en amerikansk lärare – Diantha Harris – som gjorde ett par märkliga uttalanden.

Under en lektion om det amerikanska presidentvalet frågade Harris sina elever vem de skulle röstat på i valet om de fått rösta. De flesta svarar Obama, men två elever säger –  ”John McCain”. Varpå Harris svarar:

Oh Jesus! John McCain! … OK. Now I want to ask you something. Why are you pulling for John McCain? And it’s OK! But, why are you pulling for John McCain?

Harris fortsätter:

It’s a senseless war! And by the way, Kathy [eleven som skulle röstat på McCain], the person that you’re picking for president said  that our troops could stay in Iraq for another hundred years if they need to! So that means that your daddy could stay in the military for another hundred years!

När jag såg dokumentären reagerade jag kraftigt på hur Harris agerade i klassrummet. Hennes sätt att tala till de elever som hade en avvikande uppfattning var klart kränkande mot eleverna i fråga. Nu går det iofs att hävda att filmen var klippt och elevens föräldrar har försvarat Harris:

Jag har suttit med i klassrummet och hon är väldigt aktiv med eleverna. Hon försöker få dem engagerade i allting, säger flickans mamma, Angela Moore, som tillsammans med sin man vill lugna stormandet kring lärarinnan.

Här blir det tydligt hur saker och ting kan se ut när de tas ur sitt sammanhang. Hade en reporter gått in och filmat mig under en samhällskunskapslektion och sedan klippt det till en dokumentär skulle det förmodligen inte vara så svårt att få mig att framstå i ofördelaktig dager. Den jargong som råder i ett klassrum är väldiggt beroende av vilket förhållande som råder mellan lärare och elever. I vissa grupper kan det vara en mycket avspänd stämning och jargongen kan vara ganska rå för en utomstående. Men det finns ändå en överenskommelse mellan lärare och elever vilken nivå som är okej.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One Response to “Vad får en lärare säga till en elev?”

  1. 1 Jonathan

    Jag har sett klippet och blivit väldigt upprörd. Mest får jag känslor för jag känner igen mig så tydligt från min egen skolgång. Där jag gick i skola var det ordentligt socialdemokratiskt och jag kom från en familj med pingst- och KD-bakgrund (jag vet, karikatyr av kristdemokat) vilket kan sägas var ganska mycket en minoritetsbakgrund på 80-talet i Dala-Demokratens Dalarna. Väldigt tidigt i låg- och mellanstadiet tvingades jag försvara ståndpunkter inför lärare och klasskamrater som jag själv ganska fattigt hade processat som elvaåring. Läraren kunde fråga en 4-5 populära klasskamrater om de trodde på Gud för att sedan komma till mig där det första ja-svaret kunde tänkas erhållas. Det var möjligt att viska ett förskrämt barnatro-ja och sen kanske få något vuxenargument om Teodicé till svar. Det var svårare att hantera lärare som berättade hur fruktansvärt det var att ens pappa satt i kommunen och öppnade för friskolor eftersom det förstörde ”den fina skola vi gick i”.

    Jag känner igen mig i den lilla amerikanska flicka som plötsligt ska förklara vad ”The Surge” inneburit för lugnet i Irak och sälja neokonservativ ideologi, när hennes kamrater bara behöver säga Obama is peace för att vinna lärarens gillande.

    Lärare tror att de har ”en överenskommelse” med elever om vad de får säga i sin yrkesroll och att detta osynliga kontrakt ursäktar mycket. Jag skrev aldrig något sådant kontrakt med mina lärare utan fick istället väldigt tidigt kämpa på tvären mot vad jag uppfattade var samhället. Där är säkert en stor anledning till att jag gått i min pappas fotspår och själv är politiker idag, därmed inte sagt att jag slutar lida med flickan och anser lärarinnan gjort ett grovt övertramp.


Kommentera

