Yes, we can! Visst är världen lite bättre idag?

05Nov08

Mycket har pekat på att Barack Obama skulle vinna presidentvalet 2008 och nu har han också gjort det. Nu när jag vaknar kl. 05.40 har Obama säkrat åtminstone 333 elektorsröster och är därmed den förste svarta presidenten i USA:s historia.

Som frihetlig vänster är jag såklart glad att John McCain inte blir ny president. Eller mest glad är jag egentligen över att Sarah Palin inte blir ny vice president och att Republikanerna nu förhoppningsvis kommer att splittras hårt av interna stridigheter. Så ur det perspektivet är världens en lite bättre plats att leva på idag än vad den var igår (även om vi kommer att blir tvungna att dras med W Bush i dryga två månader till).

Jag har inga illusioner om att Barack Obama är en ny frälsare som skall göra USA och världen till ett paradis, även om min skepsis inte är lika stor som Lokes.

Tidigare har jag i en knapp tid hoppats på att fackföreningarna i USA hade stark inflytande hos Obama, men jag inser nu att det inflytandet i stort sett är lika med noll.

Ali Esbati sammanfattade igår kväll en viktig sak:

Likafullt menar jag att det är riktigt att se det förestående valet av Obama som något historiskt. Inte för att Obama är en fantastisk person (det är han) eller att han har ett radikalt program (det har han inte), utan för att Obamas kampanj har mobiliserat människor på ett så massivt sätt. Engagemanget och stoltheten är äkta – och kraften som utlösts i den här kampanjen blir omöjlig att ignorera.

Och det är här som Obama gör skillnad. Hans förmåga att entusiasmera och skapa ett intresse för politik. Se bara på det faktum att valdeltagandet verkar bli rekordhögt i årets val.

Läs även andra bloggare om , , , ,



5 Responses to “Yes, we can! Visst är världen lite bättre idag?”


  1. 1 Vad står Obama för? | Svensson
  2. 2 Mr President Elect : Erik Laakso | På Uppstuds
  3. 3 Full fart bland bloggarna med segt hos de politiska sajterna | Arvidfalk.se
  4. 4 Härligt och hjärtlöst « Ett hjärta RÖTT
  5. 5 Men det var väl för väl – fast visst finns det smolk! | Pooma – politiskt och poetiskt magasin

Kommentera

