Mina elever borde inte åka till Afghanistan

16Sep08

Å ena sidan skriver UD:

Med hänsyn till rådande osäkra säkerhetsläge avråder Utrikesdepartementet från alla resor till Afghanistan.

Å andra sidan anser Migrationsverket:

att en 28-årig afghan kan utvisas till huvudstaden Kabul trots att han är från provinsen Ghazni där det råder inre väpnad konflikt.

För bara några timmar sedan fick jag besked om att fem elever jag undervisat i Datorkunskap i nio månader nu tvingas tillbaka till de länder de flytt ifrån. Länder som UD avråder svenska medborgare att åka till. Länder som USA skickar fler soldater till eftersom situation är så våldsam. Länder där barn dör eftersom de leker med bomber. Och dit skall nu mina elever skickas. Jag skäms över den svenska flyktingpolitiken.

Läs även andra bloggare om , , ,



No Responses Yet to “Mina elever borde inte åka till Afghanistan”

  1. Kommentera

Kommentera

