Varför skolkar elever?

10Sep08

Jan Björklund fortsätter att komma med dumma och populistiska förslag i skoldebatten. Nu senast tycker han att skolk skall skrivas in i terminsbetygen. Anledningen, enligt Björklund, är:

Ingenstans i vuxenvärlden får man komma och gå som man vill. Det här kommer kanske inte att stoppa storskolkarna, men jag tror å andra sidan inte att någon sjuåring börjar som det heller. Först kommer ströfrånvaro, och det är den vi kan komma åt på det här sätte

Och ingen annanstans i vuxenvärlden är man tvungen att komma oavsett om man hatar det eller inte. Oavsett om du bli mobbad eller har föräldrar som slår dig eller om du får ont i magen av att gå på mattelektionen så har du skolplikt. Så att jämför med övriga vuxenvärlden är bara dumt.

Jag skall genom tre exempel – hämtade från min skolvardag under de tre år jag jobbat – visa varför ogiltig frånvaro kan uppstå.

  1. Lisa gick nästan inte på några lektioner under vårterminen i nian. Kanske var hon med på någon SO-lektion då och då. Henns ogiltiga frånvaro var skyhög. Anledning? Under två år hade tre andra tjejer mobbat Lisa svårt. Hon hade blivit hånad, slagen och utfryst. Bara tanken att gå på lektioner gjorde att Lisa fick magont.
  2. Conny gick alltid hem tidigare än han skulle från skolan. Sista lektionen för dagen var alltid ogiltig frånvaro. Anledning? Conny skyndade sig hem för att hinna före sina syskon. Så att han skulle kunna skydda dem från pappans slag.
  3. Johanna hade bra betyg från nian. Men inget mattebetyg. Och ogiltig frånvaro på nästa alla mattelektioner. Anledning? Hon hatade matte och hon avskydde sin lärare som vid flera tillfällen påpekat inför hela klassen hur dålig hon var på matte.

Visst. Det här är undantagsfall. Men de finns. Niklas.In skriver träffande:

De som skolkar i en sådan omfattning att det blir ett problem har nästan alltid andra problem som gör att de skolkar. Det kan handla om mobbning, en problematisk hemmiljö, drogproblem, studieproblem eller ibland bara vantrivsel. Detta är problem som skolan kan minska, t.ex. genom mer personal (speciellt kuratorer, skolsköterskor och speciallärare) och bättre arbetsmiljö. En sak är i alla fall säker, det blir inte bättre genom att eleven ytterligare trycks ner och brännmärks genom att deras frånvaro skrivs in i betyget.

Som vanligt när det gäller Jan Björklund så är det svårt att finna något stöd för att skolk inskrivet i betyget på något sätt skulle minska skolket. Som Mattias på Pooma skriver:

Det är klart att några av lättjeskolkarna skulle komma oftare, men de är inte de som kommer få problem senare i livet. De som får problem i livet är de som skolkar mycket, de som har skitbetyg som man ändå inte tänker visa en enda jävel, de hjälps så klart inte ett spår av att skolk skrivs in i betyget. Men kanske är det så, att det hjälper några ganska duktiga, något slöa tonåringar som ändå har det ganska lätt för sig att få det ännu lättare, och då kan man säga: ”Titta, vi har minsann satt press på skolkarna” Fast det man har gjort är enbart att försvåra för dem som redan har det svårt.

Andra som skrivit bra om Björklunds dumheter är Johanna Nylander och Filippa Mannerheim.

Läs även andra bloggare om , , , ,



5 Responses to “Varför skolkar elever?”

  1. 1 sundbom

    Om du verkligen lyssnade på Björklund, skulle du veta att han tar upp fall liknande dina, som undantag. Som fall där man skall arbeta socialt, och som regelverket skall ta hänsyn till. Men problemet är att alldeles för många av Björklunds lyssnar på ungefär vart tredje ord, och skräddar en mycket märklig version av sanningen. Personligen tycker jag att det är bra med skolk inskrivet i betygen. Problem försvinner inte för att man väljer att inte prata om dem. Och såväl elever som föräldrar och lärare kan behöva få frånvaron svart på vitt. Inte minst lärarna. En hög skolkfrekvens bland eleverna kan vara synonymt med ett lågt betyg till undervisningen.

  2. Problemet är att det inte går att få ett fungerande regelverk. Särskilt inte om skolket skall skrivas in i betygen. Vem skall avgöra när frånvaron inte skall in i betygen? Är det jag som lärare? Är det rektorn? Är det skolsköterksan?

  3. De som kan sätta definitivt stopp för idiotin är ju lärarna men Lärarnas Riksförbund var tydligen positivt inställd till förslaget. Lärarförbundet är väl av samma åsikt. Så då blir det upp till syndikalisterna och enskilda medlemmar i storfacken att hetsa emot. Hur låter det bland lärarna där du jobbar?


  1. 1 Är det “tummen upp” för skolk i betyget? « Utsikt från höjden
  2. 2 Skolgång, straff och konsekvensanalys « Emil Isberg

Lämna en kommentar